بررسی موردی درب مسجد سید اصفهان از نظر معنا شناسی و نماد شناسی
محل انتشار: اولین کنفرانس تخصصی معماری و شهرسازی ایران
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,227
فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
AAUC01_060
تاریخ نمایه سازی: 14 دی 1394
چکیده مقاله:
واضح است که هنرمندان راز آشنای روزگار پیشین، تفکرات عرفانی خودشان را به صورت نماد و نشانه و رمر،، در قالب طرح و نقش های هندسی و اسلیمی و... ارائه داده اند. درگذشته که تمامی وجوه زندگی انسان ها بر پایه ی اصول روحانی بنا شده بود بسیاری از این نقش ها از تعریف شدن بی نیاز بوده اند وبی امروز برای دستیابی به عمق معنایآن ها، نیاز به مطالعه و تحقیق داریم.در این تحقیق، با بررسی موردی درب شرقی مسجد سید اصفهان و نوع گره چینی به کاررفته در آن،سعی بر آن بوده که گوشه ی ناچیزی از تفکرات عرفانی و شیعی نهفته در آن را نشان دهیم. اصل سخنمان بر سر این پرسش است که الگوهای هندسی معین و اعداد و تناسباتی که درون درب ورودی این مسجد به کاررفته است، جز، آنکه ایجاد لطافت و ز یبایی کرده، چه هدفی را دنبال می کند. برای یافتن پاسخ این پرسش، ابتدا مختصری از اصول گره چینی و همچنین شرایط جغرافیایی و تاریخی مسجدسید اصفهان را خواهیم شناخت. سپس گره چینی به کاررفته درورودی مسجد را به لحاظ ظاهر بررسی می کنیم تا به معنا برسیم.روش تحقیق تطبیقی و تحلیلی و گردآوری اطلاعات ، با استفاده از روش کتابخانه ای و روش میدانی خواهد بود.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مهتاب مبینی
استادیار گروه هنر، دانشگاه پیام نور
پریسا رضایی مارنانی
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :