بازشناسی و حفظ ارزش های موجود در اثر تاریخی «مسجد جامع داراب»

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,042

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AAUC01_179

تاریخ نمایه سازی: 14 دی 1394

چکیده مقاله:

مسجد جامع داراب در بافت قدیمی شهرستان داراب واقع شده است. تاریخ ساخت این مسجد، در سازمان میراث فرهنگی کشور به دوره سلجوقیان نسبت داده شده، در حالی که با استناد به نظر برخی باستان شناسان و کارشناسان تاریخی، این بنا متعلق به دوره صفویان یا ایلخانیان است. از طرف دیگر، شیوه ساده معماری روزگار ساسانیان، در مسجد جامع داراب نمود اشکاری یافته است. در این راستا پژوهش حاضر این فرضیه رامطرح می سازد که این بنا بر اثر تغییر کاربری به مسجد تبدیل شده وبنای اولیه آن رونوشتی از معماری ساسانی بوده که در دوره های متعددی مرمت و بازسازی شده است. در این مقاله از نظریه برونی هنر که نظریه ایی اخلاق محور است. در چهارچوب تدوین نظری تحقیق بهره برده شده است. و با تاکید برارزش هایی که هر اثر تاریخی در طول زمان(از خلق اثر تا وضعیت کنونی) به دست می آورد، گستره ایی از ارزش ها و معانی را معرفی می نماید. این پژوهش از لحاظ ماهیت و کاربرد، نظری و بنیادی است و هدف کلی آن شناسایی ارزش های بنای مسجد جامع داراب با توجه به تغییر و تحولاتی می باشد که در طول زمان در ان صورت گرفته و موجب کاربری کنونی ان شده است. به جهت اثبات فرضیه تحقیق ابتدا به طور اجمالی به ذکر ارزش های موجود در اثر هنری و شرحی از مسجد جامع داراب ارائه شده و سپس به بررسی ارزش های این مسجد پرداخته شده است. درنتیجه با توجه به وضعیت کنونی بنای مسجد جامع داراب و عدم امکان بازگشت به فضای اولیه، شناخت فضای کنونی برای حفاظت و احیای بنا، نیازمند رویکردی نوینی با در نظر گرفتن ارزش های این بنا است.

نویسندگان

فرزانه درگی

دانشجو کارشناسی ارشد پژوهش هنر، خراسان رضوی، نیشابور، دانشگاه هنر

فرزانه فرخ فر

استادیار،خراسان رضوی مشهد، دانشگاه فردوسی ،مشهد

علی رضا باوندیان

استادیار،خراسان رضوی، مشهد،دانشگاه فردوسی مشهد

نیما ولی بیگ

استادیار، دانشکده مرمت و احیا، دانشگاه هنر اصفهان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • I3] بایراک دار، علی، 1391، تحلیل بناهای تاریخی و روش ...
  • زمانی، عباس، 1363، منار و مناره های تزیینی در آثار ...
  • مرشیدی، حسین، 1388، مسجد در معماری ایران، تهران، زمان. .157 ...
  • [ء] عقابی، محمد مهدی، 1378، دایرت المعارف بناهای تاریخی دوره ...
  • ا رامین، علی. 1390، نظریه های فلسفی و جامعه شناختی ...
  • I8] رامین، علی. 1392، مبانی جامعه شناسی هنر، تهران، نشر ...
  • حناچی، پیروز و کوششگران، علی اکبر، 1390، حفاظت و توسعه ...
  • کیانی، محمد یوسف، 137، تزیینات وابسته به معماری ایران دوره ...
  • گابر، الگ و دیگران، 1388، معماری اسلامی، ترجمه اکرم قیطاسی، ...
  • گلابچی، محمود و جوانی دیزجی، آیدین، 1392، فن شناسی معماری ...
  • مصطفوی، محمد تقی، 1343، اقلیم پارس، تهران، انجمن آثار ملی. ...
  • مظفر، فرهنگ و ولی بیگ، نیما، 1389، فرهنگ نامه واژه ...
  • معماریان، غلامحسین، 1392، معماری ایرانی، تقریر محمدکریم پیرنیا، تهران، سروش ...
  • ملازاده، کاظم و محمدی، مریم، 137، دایرت المعارف بناهای تاریخی ...
  • یوکیلهتو، یوکا. 1387، تاریخ حفاظت معماری، ترجمه محمد حسن طالبیان ...
  • ویلبر، دونالد، 1364، معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان، ترجمه ...
  • هاسپر، جان و اسکراتن، راجر، 1393. فلسفه هنر و زیبایی ...
  • هوگ، ج و مارتن، هانری، 1368، سبک شناسی هنر معماری ...
  • I21] سجادی، علی، 1372، «سیر تحول محراب در معماری اسلامی ...
  • سازمان میراث فرهنگی داراب، 1390، «آرشیو اطلاعات آثار باستانی شهر ...
  • Grabar, Oleg, 1973, the Formation of Islamic Art, New Haven, ...
  • Reinhard, Pohanka, 1985. "Die Masdjed-e Djoume in Darab", Wien: Verlag ...
  • نمایش کامل مراجع