بررسی ساختاری طراحی تزئینات وابسته به معماری اصفهان عصر صفوی (مطالعه موردی: کاشی کاری گنبدهای بناهای مذهبی)

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,238

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AAUC01_200

تاریخ نمایه سازی: 14 دی 1394

چکیده مقاله:

دوره صفویه، یکی از درخشان ترین دوره های هنری ایران به ویژه در زمینه معماری پس از اسلام است و بناهای اسلامی این دوران بواسطه اهمیت و قداست خود مورد توجه حکومت و هنرمندان این عصر بوده و ناب ترین عناصر تزیینی را برای ساخت آنها به کار گرفته اند. در این میان تزیینات کاشی کاری وابسته به بناهای این دوره گنجینه هایی هستند که عقاید مذهبی و جلوه های فرهنگی و هنر زمانه خویش را به نمایش می گذارند، از اینرو قابل تأمل و بررسی هستند.مقاله پیش رو بر این مبنا شکل گرفته است که در ساماندهی رنگ آثار کاشی کاری این دوران می توان اصولی را یافت که به عنوان زیرساخت تصمیم گیری طراحان این دوره برای طراحی تزیینات کاشی کاری بکار می رفته و به این منظور سعی شده است تا همگرایی میان نسبت های رنگی این نقوش با نسبت های تعادل رنگ نهفته درتئوری علمی تباین رنگی مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این امریافتن میزان همگرایی آنها با یکدیگر و دستیابی به اصولی برای طراحی تزیینات این دوره بوده است. از میان مجموع نمونه های قابل مطالعه در این دوره همواره تزئینات کاشیکاری فضای داخلی گنبد خانه ها، (سه گنبدخانه اصلی، شرقی و غربی مسجد امام، شیخ لطف الله و مدرسه چهارباغ اصفهان) به بررسی پرداخته شده است.ماحصل این جستجو نشان می دهد که در معماری مذهبی دوره صفویه اصفهان، نوعی تباین رنگی نزدیک به اصول رنگی مورد طرح از سوی یوهانس ایتن وجود دارد و همواره اصول تعادل رنگی رعایتشده در این آثار پیش از مطرح شدن این اصول، بکار گرفته شده وغنای علمی، فرهنگی و هنر کشور ایران را بر ما آشکارتر می سازد

کلیدواژه ها:

ساختار تزئینات کاشی کاری ، رنگ ، عصر صفوی ، اصفهان

نویسندگان

عفت آقابابائیان

دانشگاه الزهرا تهران

فریناز فربود

دانشگاه الزهرا تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • پیرنیا، محمد کریم، بزرگمهری، زهره، 1381"مصالح ساختمانی(آژند، اندود، آمود) "چاپ ...
  • مختارانی، پانته آ و سحر.1376" آرایه های معماری ایران" توکا، ...
  • ایتن، یوهانس. 1380" هنر رنگ" عربعلی شروه، چاپ2، تهران، یساولی.ص ...
  • توحیدی، فائق.1385. "فن و هنر سفالگری" تهران، سمت.ص .172-164 ...
  • داندیس، دونیس. 1390مبادی سواد بصری"مسعودی سپهر، چاپ26، تهران، سروش.ص .83 ...
  • شوهه، لیتدا هولتز. 1385" درک رنگ و انچه هر طراح ...
  • اصر، ابوالقاسم، 384 1 "معماری، رنگ، انسان" انتشارات بهار، تهران، ...
  • معمار زاده، محمد، 1386، "تصویر و تجسم عرفان در هنرهای ...
  • بلخاری قهی، حسن، "مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی"چاپ دوم، ...
  • زمرشیدی، حسین. 1365" گره چینی در معماری اسلامی و هنر ...
  • استیرلن، هانری، 1377"اصفهان تصویر بهشت"جمشید ارجمند، چاپ اول، فیروزان، تهران.ص. ...
  • موسوی بجنوردی، کاظم. 1379"دائره المعارف بزرگ اسلامی" جلد 9، مرکز، ...
  • ملازاده، کاظم. 1379"دایره المعارف بناهای تاریخی در دوره اسلامی" جلد3، ...
  • اپهام پوپ، آرتور، 1365.معماری ایران پیروزی شکل و رنگ" کرامت ...
  • نمایش کامل مراجع