نقش مصالح بکار رفته در نمای شهری بر ادارک زیبایی شهروندان

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 651

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AAUC01_292

تاریخ نمایه سازی: 14 دی 1394

چکیده مقاله:

معماری سیستمی است که از برهم کنش سه عامل معمار(طراح) ،کالبد بنا و مخاطبان در بستری از اقلیم ، فرهنگ و پتانسیل های موضعی هر منطقه به وجود می آید.بنا بدون ادراک کننده ای چون انسان معماری نیست.انسان و هدف برآوردن نیازهای روانی وجسمانی اوست که فضا را می آفریند. مخاطبان بنا دو گروه کاربران مستقیم و ناظران تقسیم می شوند. حجم بیرونی و پوسته ساختمان بخشی از کالبد معماری است که علاوه بر انکه به عنوان مرز میان برون و درون نقش مهمی برای تامین ارتباط ، تهویه، نور و منظر کاربران بنا ایفا می کند، بیش از هر بخش دیگری در ارتباط با شهروندان قرار می گیرد. می توان از پوسته بنای معماری به عنوان زبان ارتباطی یاد کرد. پرسش مهم این است که چگونه این زبان می تواند واضح و بی لکنت، پیام معمار را به مخاطبان آن برساند؟ معمار چگونه الفبایی را باید در طرح این اقر به کار گیرد تا پیام او مورد توجه انان قرار گیرد و تاثیر گذار باشد؟ برای ایجاد این ارتباط چه زمینه هایی باشد؟ برای ایجاد این ارتباط چه زمینه هایی باید فراهم باشد؟ این نوشتار در پی آن است که با پاسخ به این پرسش ها راهکارهایی را برای طراحی نما یا تاکید بر شهروندان ارائه کند. بدین منظور ابتدا نقش طبیعت و فرهنگ به عنوان مهم ترین عوامل تاثیر گذار در طراحی وضیح داده و سپس پیشنهادهایی برای چگونگی استفاده از این دو منبع ارائه می شود.

کلیدواژه ها:

طبیعت و فرهنگ دو عامل کلیدی

نویسندگان

مهدی فرجی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام

رضا منصوری

پژوهشگر دکتری معماری دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آتشین‌بار، محمد. (1388)، تداوم هویت در منظر شهری، نشریه علمی ...
  • اچ بیکر، جوفری. (1385)، اندیشه و تدبیر در طراحی معماری، ...
  • اعتصام، ا. (1377)، طراحی مسکن در بافت قدیم شهری، نشریه ...
  • اعرابی، جعفر. (1389)، آفرینش فرم، انتشارات حرفه هنرمند، تهران. ...
  • اعوانی، غلامرضا. (1375)، حکمت و هنر معنوی، انتشارات گروس، تهران. ...
  • [ء] العسل، ا. (1378)، توسعه در اسلام، ترجمه عباس عرب، ...
  • اکساندر، کریستوفر. (1390)، سرشت نظم، ترجمه رضا تیروس صبری، جلد ...
  • لاده، میرچا. (1375) مقدس و نامقدس، ترجمه نصراله زنگوئی، انتشارات ...
  • لاده، میرچا. (1378) اسطوره بازگشت جاودانه، ترجمه بهمن سرکاراتی، نشر ...
  • آبانی‌مسعود، امیر. (1383)، تاریخ معماری غرب، نشر خاک، تهران. ...
  • آبانی‌مسعود، امیر. (1386)، پست مدرنیته و معماری، انتشارات خاک، تهران. ...
  • ابرزگر، علی. (1375)، فرهنگ و توسعه، ماهنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، ...
  • ابل، سایمون. (1382)، منظر، الگو، اراک، فرایند، ترجمه بهناز امین‌زاده، ...
  • ابنی هاشمی، سمانه. (1389)، اصل گشتالت در علوم مختلف و ...
  • ابورکهارت، تیتوس. 1369)، هنر مقدس، ترجمه جلال ستاری، انتشارات سروش، ...
  • بهزادفر، مصطفی. (1387)، هویت شهر (نگاهی _ هویت شهر تهران)، ...
  • پارسا، محمدعلی. (1390)، خواستگاه‌های معماری پنجره جستاری در مفهوم پنجره ...
  • پاکباز، رویین. (1381)، دایره المعارف هنر، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران. ...
  • پاکزاد، جهانشاه. (1385)، مبانی نظری و فرایند طراحی شهری، انتشارات ...
  • پناهی، سیامک. (1382)، از خودبیگانگی در معماری (از مدرن تا ...
  • نمایش کامل مراجع