ارائه یک مدل هم تکاملی رقابتی جدید برای یادگیری بازی ها

سال انتشار: 1385
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,095

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ACCSI12_117

تاریخ نمایه سازی: 23 دی 1386

چکیده مقاله:

یادگیری با زی ها از جمله مسائل مورد توجه و پرکاربرد در هوش مصنو عی اس ت. تا کنون رو ش ه ای مختلف ی بر ای ی ادگیری بسیاری از با زی ها ارائه شده است . این رو ش ها بر اساس و یژگی های مختل فی مورد برر سی قرار م یگیرند. یکی از این ویژگی ها میزان استفاده از دانش فرد خبره در ز مینه با زی مورد نظر است . یکی از رو ش های موفق یادگیری با زی که از هیچ دانش بش ری در زمین ه بازی مورد نظر استفاده نم ی کند روش ه م تکاملی است. در این روش بازیکنان در ضمن تکامل برای یادگیری بازی از هیچ تابع ارزیابی شایستگی خار جی استفاده نم یکنند و صرفاً نتایج بازی های انجام شده در مقابل یکدیگر برای ارزیابی بازیکنان استفاده م یشود. این روش تا کنون در یادگیری با زی های ب سیاری همچون چکرز ، اتلو و امثال آن با موفق یت مورد استفاده قرار گرفته اس ت. الگو ریتم هم تکاملی مورد استفاده در یادگیری این با زی ها دار ای مع ایبی است که باعث م یشود این الگوریتم قادر به یادگیری با زی ساد های همانند با زیOX نباش د. این مشکلات در ا ین مقاله به طور دق یق مورد بررسی قرار گرفته و چارچوب هم تکاملی رقابتی جدیدی برای رفع آنها ارائه م یشود. در چارچوب پ یشنهادی بر ای یادگیری نقش دو باز یکن متفاوت دو جمع یت مجزا در نظر گرفته شده و برا ی ارزیابی هر جم عیت، جم عیت ار زیابی متشکل از تعداد ی از افراد جم عیت مقابل تشکیل می شود. نتایج تجرب ی بدست آمده نشان دهنده آنست که الگوریتم جدید به خوبی قادر به رفع مشکلات برشمرده شده م یباشد.

نویسندگان

احمد نیک آبادی

دانشجوی کارشناسی ارشد هوش ماشین و رباتیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دا

رضا صفابخش

استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Buro, M., ،$Statistical feature combination for the Evaluation of game ...
  • Buro, M., *"Improving heuristic mini-max search by supervised learning, ' ...
  • Tesauro, G., «Practical issues in temporal difference learning, Machine Learning, ...
  • Chong, S. Y., Tan, M. K., and White, J. D., ...
  • Back, T., Hammel, U., and Schwefel, H.P., *Evolutionary Computation: Comments ...
  • نمایش کامل مراجع