نمادپردازی نقوش ظروف اسگرافیتو در دوران اسلامی
محل انتشار: نخستین همایش بین المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با تاکید بر هنرهای روبه فراموشی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,580
فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ACIICC01_023
تاریخ نمایه سازی: 22 آبان 1395
چکیده مقاله:
ظروف اسگرافیتو از نظر تکنیک و نقش، جایگاه ویژهای در گروه سفالینه های دوران اسلامی دارند که بخش عمده و مهم آنها متعلق بهسدههای 4 تا 6 هجری هستند. نقوش ظروف اسگرافیتو به واسطهی حکاکی بر روی آنها نقش بسته است که این نقوش در سه گروهحیوانی، گیاهی و انسانی دستهبندی میشوند و هر یک از آنها نشان دهنده ی نماد ویژه ای هستند. این مقاله با هدف بررسی نقوش ظروفاسگرافیتو و نمادپردازی که در این نقوش صورت گرفته است، در صدد پاسخگویی به سوالات زیر است:1- کدام گروه از نقوش سهم بیشتری در تزیین ظروف اسگرافیتو دارد؟2. آیا تمامی نقوش در ظروف اسگرافیتو، جنبه ی نمادین داشته است؟پژوهش پیشرو با شیوه ی گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و روش توصیفی_تحلیلی انجام شده که ده نمونه به عنوان جامعه آماری از ظروفاسگرافیتو انتخاب شده ومورد مطالعه قرار گرفته است.نتیجه ی حاصل از این پژوهش نشان می دهد که؛ نقوش حیوانی نسبت به دو گروهدیگر بیشتر به کار رفته است و نقوش گیاهی به طور عمده به عنوان عنصری تزیینی در میان نقوش دیگر خودنمایی می کند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
لیلا شریعتی مرغملکی
نویسنده مسوول: دانشجو، کارشناسی ارشد پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر،دانشکده معماری وهنر ، دانشگاه کاشان
امیرحسین چیت سازیان
دانشیار ، دکتری پژوهش هنر،گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان