هنر دستی سنتی در حال فراموشی امکانی برای جهانی شدن یا جهانی شدن فرصتی برای

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 757

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ACIICC01_059

تاریخ نمایه سازی: 22 آبان 1395

چکیده مقاله:

نوشتار حاضر رابطه ای تاثیرگذار بین «هنردستی» و «جهانی شدن فرهنگی» قائل است، با این فرض که هنر دستی سنتی قادر استمبادلات اصول و ارزش های جهان روا را به سبب حضور جنبه های معنوی و مادی، فکری و احساسی گروه های اجتماعی و همچنین هنر، سببگردد و در عرصه ایجاد «تنوع فرهنگی و گفتگوی بین فرهنگ ها» با ایفای نقش، تداوم و بقاء خویش را تضمین نماید؛ چراکه به عنوان یک عامل هویت ساز و بیانگر چیستی و کیستی یک جامعه، سندی از سرنوشت انسان، فرهنگ ها و تمدن ها بشمار می آیند؛ و بطور طبیعی «ملی- محلی»و «جهانی» اند. لذا فرضیه این پژوهش مبتنی بر آن است که این هنرها می توانند به مثابه زبان مشترک بین فرهنگ ها عناصرجاودانه ای ازپیشینیان را به زمان حال و آینده، دریک جریان فرادادی (سنت ها) عرضه دارند و از آنجاکه مفاهیم فرامادی را با خود حمل می کنند یک «دیالوگ واقعی» را تحقق بخشند. «چگونگی» این امر پرسش اصلی این نوشتار است که از طریق تحلیل های مبتنی بر پارادایم «تلفیق و ترکیب فرهنگ ها» و «طرح موزائیکی یا پازل فرهنگی» و «ظریه نسبیت گرایی فرهنگی» پاسخ داده شده است و حاکی از آن است که: «هنردستی سنتی» که از عرفان، تصوف و فتوت، سنت و دین بهره گرفته است، صناعت آمیخته با حکمت و نمود رفتار معنادار نزد انسان فرهنگی (انسان ساحت معنا) است، که مبتنی بر ارزشهای نمادین و هنجارهای اجتماعی می باشد و خود هنجارآفرین و نمادگر است.نظام ارزشی و معنایی ناظر و حاکم بر روند خلق وکاربرد این آثار، خود نوعی «عادت» است، زیرا از طریق فشار این نظام روش ها و اصولش (دانش سنتی» همواره تکرار می شوند، ضمن آنکه بواسطه منبع اصلی الهام آن، یعنی طبیعت و خلقت هستی، خلق مدام نیز درپی داشته و تنوع آفرینی می کند. از این رو دو رکن لازمه مبادله فراهم است، یعنی «تنوع فرهنگی و خلاقیت» و «منابع معنا و معنویت». ارائه صورت های متنوعی از بنیانهای فکری مشترک انسان، این آثار را به «مهاجران معنوی» مبدل ساخته، بگونه ای که نه به شیوه نفوذ که بیشتر از طریق جذب وجاذبه، همگانآنرا بدون مقاومت و مخالفت، به میل و اختیار پذیرا می گردند.این تحقیق در طریقی نظری (نظریه سنجی)، گردآورده های کتابخانه ای را به صورت توصیفی-تحلیلی تنظیم و ارائه کرده است.

نویسندگان

مهین سهرابی نصیرآبادی

استادیارگروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آشوری.داریوش، (386 1)، «تعریفها و مفهوم فرهنگ»، چاپ سوم، تهران، ...
  • آزاد ارمکی.تقی، (386 1)، «فرهنگ و هویت ایرانی و جهانی ...
  • . بوهم.دیوید، (1381)، «درباره ی دیالوگ»، ‌محمدعلی حسین نژاد، چاپ ...
  • بیکهو.پارکه ودیگران، (1383)، « قدرت فرهنگ، جهانی سازی و چالش ...
  • . بورکهارت.تیتوس، (369 1)، «هنر مقدس»، ترجمه جلال ستاری، چاپ ...
  • . توحیدفام.محمد، (382 1)، «مجموعه مقالات فرهنگ در عصر جهانی ...
  • رحمتی.انشاء الله، (1383)، «هنر و معنویت (مجموعه مقالاتی در زمینه ...
  • . شووان.فرتییوف(شیخ عیسی نورالدین احمد)، (381 1)، «گوهروصدف عرفان اسلامی ...
  • مدپور.محمد، (382 1)، «آشنایی با آرا، متفکران درباره هنر»، جلد2، ...
  • . مددپور.محمد، (384 1)، «حکمت انسی و زیباشناسی عرفانی هنر ...
  • . نصر.سیدحسین، (382 1)، «جاودان خرد»مجموعه مقالات دکتر سید حسین ...
  • نصر.سیدحسین، (385 1)، «دین و نظم طبیعت»، انشالله رحمتی، چاپ ...
  • -Robertson, (_ 996), "Globality: Globalization and Tran sdisciplinarity" , in ...
  • 8-Robertson. , (_ 992), "Globalizatios sacial Theory and Global Culture" ...
  • نمایش کامل مراجع