هویت رنگ در فرش های عصر صفوی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,359

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ACIICC01_102

تاریخ نمایه سازی: 22 آبان 1395

چکیده مقاله:

فرش ایرانی از هویتی نمادین برخوردار است و ورای ظاهر ملون و پرپیچ و تابش، معانی و مفاهیم عظیمی را در خود گنجانده و اشاراتی از عالم معنا و تجلیات حضرت حق دارد. این نمادگرایی فرش ایرانی در عصر صفوی به سبب فضای عرفانی حاکم بر وقت تشدید می شود و طرح فرش به دست نگارگرانی چیره به ورطه نمایش گذارده می شود که هریک عارف و مسلط بر مبانی عرفانی بوده اند. از این رو بدیهی است که طرح و رنگ فرش های این دوران از بیانی نمادین برخوردار بوده و به مفاهیمی در پس ظاهر خود اشاره داشته باشد. در پژوهش حاضر هویت رنگ و معانی نمادین آن در فرض عصر صفویه با تأکید بر شش فرض صاحب نام و مشهور مورد توجه قرار گرفته است. سپس وجوه اشتراکات آنان از منظر رنگ بررسی، معانی و مفاهیم آنان مورد بررسی قرار گرفت و در پی آن دو سوال رنگ در فرش صفوی از چه جایگاهی برخوردار است؟ رنگ های مشترک در فرش های صفوی به چه مفاهیمی حول مذهب شیعه اشاره دارد؟ که در این دوران مورد توجه بوده است. نتایج پژوهش حاضر که به روش تصویفی- تحلیل محتوا و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای انجام گرفته است، مبین آن است که رنگ در فر صفوی از معانی و مفاهیم خاصی برخوردار است و کاربرد آن در فرش های عصر صفویه علاوه بر کاربرد زیبایی شناسانه، در حکم تمثیلی عرفانی و شیعی است که به شکل آشکار و نهان به مفاهیمی شیعی همانند چنج تن آل عبا، نشان خاندان عصمت و طهارت اشاره دارد.

نویسندگان

مصطفی زارع مهرجردی

دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشکده هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

محمدرضا شاه پروری

کارشناسی ارشد فرش، دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آیت اللهی، ح. (1389) مبانی هنرهای تجسمی، چاپ هشتم، تهران: ...
  • اردلان، ن (1385) رنگ در معماری صفوی، اصفهان در مطالعات ...
  • اردلان، ن و بختیار، ل. (1390) حس وحدت، ترجمه ونداد ...
  • امامی جمعه، م و حسن زاده فروشانی، م. (1392) جلوه‌های ...
  • بلخاری قهی، ح. (1384) حکمت، هنر و زیبایی، تهران: نشر ...
  • پاکباز، ر. (1380) نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز، تهران: ...
  • پوپ، آ و فیلیس، آ. (1387) سیری در هنر ایران، ...
  • حصوری، ع. (1389) مبانی طراحی سنتی. تهران: نشر چشمه. ...
  • چیت سازیان، ا. (1384) قالیبافی ایران و ترکیه، بررسی تطبیقی ...
  • سمنانی، ع. (1369) مصنفات فارسی، به اهتمام نجیب مایل هروی، ...
  • سجادی، ج. (1389) فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، انتشارات طهوری، ...
  • شایسته فر، م. (1384) هنر شیعی، تهران: موسسه مطالعات هنر ...
  • شاهین، ش. (1383) مقاله بررسی نماد رنگ در تاتر و ...
  • فرزان، ن. (1377) هنر و صنعت رنگ، تهران: انتشارات تهران. ...
  • قاسمی، ر. (1389) رنگ، فرمانروای قلمرو فرهنگ، قم: انتشارات دارالعلم. ...
  • کربن، ه. (1379) انسان نورانی در تصوف ایرانی، ترجمه فرامرز ...
  • کربن، ه. (1389) واقع انگاری رنگ‌ها و علم میزان، ترجمه ...
  • کوپر، ج. (1386) فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، ...
  • عناصری، ج. (1366)، درآمدی بر نیایش و نمایش در ایران، ...
  • علی اکبرزاده، م. (1374) رنگ و تربیت، چاپ دوم، تهران: ...
  • رازی، ن. (1383) مرصاد العباد، تصحیح محمد امین ریاحی، تهران: ...
  • منصوری، م. (1375) بررسی رنگ واژه‌ها در زبان فارسی، مجله ...
  • نصر، ح. (1359) علم و تمدن در اسلام، ترجمه احمد ...
  • نیکوبخت، ن و قاسم زاده، ع. (1387) سمبولیسم نور و ...
  • ویلز، پ. (1375) رنگ درمانی، ترجمه مرجان فرجی، تهران: انتشارات ...
  • هولود، ن. (1385) اصفهان در مطالعات ایرانی، مقاله‌ها و خطابه‌ها، ...
  • نمایش کامل مراجع