رویکردگره چینی اسلامی درتزئینات بناهای دوره قاجاردرشیراز مقایسه تطبیقی خانه زینت الملک ومسجدنصیرالملک
محل انتشار: همایش ملی معماری، فرهنگ و مدیریت شهری
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 838
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ACUM01_313
تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1393
چکیده مقاله:
گره چینی اسلامی ازاذین های هنرمعماری است که اززمانهای دورهمپای ساخت بنابه کارگرفته شدها ست این اذین برجنبه زیباشناسانه کارکردهای دیگری نیز داشته است هندسه نقوش و گره کشی جزجدا نشدنی هنرمعماری دردوره قاجار نیز بوده است ارتباط بیشتر با غرب دراین دوران تاثیراتی برروی هنرگره چنینی اسلامی میگذارد کهباعث افت این اثرمیشود ولی همچنان موردتوجه قرار میگیرد این پژوهش گره چینی اسلامی دوبنای مشهور دوره قاجار مسجد نصیرالملک و خانه زینت الملک راباتوجه به عناصروفرم های به کاررفته مورد مطالعه قرارداده و خصوصیات و ویژگیهای آن ها را بررسی میکند نتایج این تحقیق برپایه مطالعات کتابخانه ای مشاهده و مقایسه ازطریق عکس برداری ازمحل و مصاحبه با استادکاران دربنا می باشد مطالعات انجام شده نشان دهنده این می باشد که استفاده ازتزئینات گره چینی درمسجدنصیرالملک بسیاربیشتر ازخانه زینت الملک بوده است همچنین عناصربه کاررفته درگره چینی این دومکان بایکدیگر دارای تفاوتی اشکار می باشند که دراین تحقیق به تشریح مورد بررسی قرارگرفته است
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مرضیه مهندسی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
محمد پروا
دکتری معماری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :