بازشناسی زبان مشترک موسیقی و معماری درایجادحس مکان درمعماری ایرانی ـ اسلامی
محل انتشار: همایش ملی معماری، فرهنگ و مدیریت شهری
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,724
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ACUM01_567
تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1393
چکیده مقاله:
معماری و موسیقی ازموضوعاتی است که میتوان نقش آن را درهنرهای دیگربه روشنی دنبال نمود هرچند موسیقی باحس شنوایی و معماری با بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هردوهنرازوجوه متشابه فراوانی بهره برده اند حس مکان به معنی ادراک ذهنی انسان ازمحیط است که شخص را درارتباطی درونی با محیط قرارمیدهد به طوریکه فهم و احساس فرد با زمینه معنایی محیط پیوند خورده و یکپارچه میشود درمعماری ایرانی به واسطه ژرفای مفاهیم هنری تشابهات معنایی و محتوایی بادیگر هنرها ازجمله موسیقی نمود بیشتری دارد هدف این نوشته شناسایی وجوه تشابه اصول موسیقی و معماری ایرانی و تاثیر موسیقی و معماری ایرانی درایجادحس مکان درانسان است درتحلیل و بررسی این موارددرنظام معماری ایرانی و موسیقی ایرانی دوازده اصل مورد بررسی قرارگرفته است نتایج بدست امده حاکی ازآن است که اصولی چون نظم هارمونی سلسله مراتب و غیره که درروند شکل گیری و توسعه درموسیقی شرکت دارند درمعماری ایرانی با بیان کالبدی درساختارحضور دارند و بدین ترتیب کدهای معنایی و اصول نظام دهنده مشترک دراین دوعرصه هنری با بیان های متفاوتی موجب ایجادحس مکان درانسان میشود
کلیدواژه ها:
نویسندگان
آزاده فرورد
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ایران
جمال الدین سهیلی
استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین قزوین ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :