طنز،دستمایه نگاه مدرن میلان کوندرا به دیدرو
محل انتشار: چهارمین همایش ادبیات تطبیقی
سال انتشار: 1385
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,338
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ADABIATTAT04_004
تاریخ نمایه سازی: 9 تیر 1388
چکیده مقاله:
میلان کوندرا نویسنده معاصر فرانسوی - چک می گوید " ما همه روزه با وقایعی مواجه می شویم که برخی را اتفاق می نامیم و بسیاری را قضا و قدر" در سال 1968 بهار پراگ پایان گرفت و بسیاری از اصلاح طلبان چک از جمله میلان کوندرا ممنوع القلم شدند. دوستان کوندرا به او پیشنهاد کردند برای گذران زندگی با نام مستعار نمایشنامه بنویسد: آثار داستایوفسکی می توانست به نمایشنامه بدل شود، اما روانشناسی داستایوفسکی با روحیه کوندرا سازگاری نداشت، به همین جهت کوندرا خنده و طنز را برگزید و خنده را ناسازایی برای شوم بختی دانست. حضور روس ها در چکسلواکی اتفاق بود یا قضا و قدر؟ هر چه بود کوندرا را بر آن داشت تا با اهرم طنز و خنده با آن مقابله کند و به این منظور نمایشنامه ژاک و اربابش را نوشت که خود آن را تقلیدی از اثر دنی دیدرو نمی داند بلکه برداشتی از ژاک قضا و قدری می نامد . در نمایشنامه ژاک و اربابش که به گفته خود کوندرا آن روی کاندید ولتر و دن کیشوت سروانتس است. از ورای صحنه های طنز کوندرا مفاهیمی پرمعنا که به جامعه خود او باز می گردد با ظرافت بسیار به بحث گذاشته است که در این مقاله به آن پرداخته می شود.
نویسندگان
ایلمیرا دادور
دانشیار دانشگاه تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :