مقایسه دیدگاه معماری و شهرسازی مدرن و پست مدرن درباره فرم
محل انتشار: کنفرانس ملی معماری و منظر شهری پایدار
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,920
متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARCHCONF01_471
تاریخ نمایه سازی: 14 شهریور 1393
چکیده مقاله:
معماری به عنوان هنر سازماندهی فضا نقشی بیشتر از برآوردن نیازهای عملکردی انسان ها دارد. فرم معماری که بیشتر بر جنبه سه بعدی معماری و تجلی آن در فضا دلالت دارد تأثیری به سزا در شکل گیری فضای شهری و در عین حال فعالیت های انسانی دارا می باشد. فرم معماری ابزاری در دست معماران است تا از طریق آن معانی و مفاهیم را به استفاده کنندگان فضا انتقال دهند. بی توجهی نظریه پردازان و معماران مدرن باعث گردید که جنبش های فکری فراوانی از سوی اندیشمندان مختلف به نقد رویکرد عملگرایانه مدرنیسم به معماری بپردازند. از دهه 1960 همزمان با ظهور مدرنیسم رویکرد جدیدی به فرم مطرح شد که شعار «فرم تابع عملکرد است» را زیر سؤال برد. در دیدگاه پسا مدرن فرم علاوه بر عملکرد از عواملی مانند فرهنگ و تاریخ نیز تأثیر می پذیرد. مقاله حاضر قصد دارد با مقایسه رویکرد مدرنیسم و پسامدرنیسم به فرم تفاوت های این دو نگاه و معایب رویکرد مدرن در طراحی فرم را روشن سازد. در این راستا نخست به تشریح در این راستا ابتدا به تشریح زمینه های پیدایش پسا مدرنیسم پرداخته و پس از تشریح مفهوم پست مدرنیسم به بیان تفاوت های دیدگاه مدرن و پست مدرنیسم درباره فرم می پردازیم.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سارا زهری
دانشجوی دکترای معماری دانشگاه آزاد نجف آباد
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :