جستاری بردگرگونی های انواع ادبی درحماسه

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 462

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ARTHUMAN01_006

تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394

چکیده مقاله:

انواع ادبی، بهترین شیوه برای ارزیابی متون ادبی در تقسیم بندی مشخص است. بنابر گستردگی ادبیات، دسته بندی آن، یک اصل لازم برای تداوم مطالعات ادبی است. دراین پژوهش به شیوه تحلیلی- توصیفی با درنگ بر اهمیت انواع ادبی و همزیستی انواع ادبی به تحول «حماسه» به «رمان» پرداخته شده است. حماسه -که داستان دلاوری قهرمانان وچگونگی پیدایش تمدن است- با در نظر داشتن موضوع و ویژگی ها و کارکرد آن و چگونگی پیدایش آن، تعریف شده و دردسته-بندی موضوعی به انواع آن پرداخته شده است و در بررسی شباهت و تفاوت آن با دیگر نمونه های ادبی(اسطوره، قصه،رمانس، رمان) چنین نتیجه گیری شده که نوع ادبی درتعریف جزمی قرار نمی گیرد و تقسیم بندی ادبیات به انواع به معنای محدودبودن آن نوع ادبی نیست و ممکن است ویژگی های دیگر نمونه ها را داشته باشد، چنان که بسیاری از مشخصه های ادب حماسی در اسطوره، قصه، رمانس و رمان یافت می شود. می توان گفت رمان، شکل جدید حماسه دردوره های کهن است.همچنین می توان چنین استباط کرد که نوع ادبی منحصر به جامعه یا دوره ی خاصی نمی شود.

نویسندگان

رضوان رحیمی

دکترای ادبیات حماسی از دانشگاه شیراز مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری فارس، استاد موسسه آموزشی حافظ و پاسارگاد شیراز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آیدنلو، سجاد (1385). «ارتباط اسطوره و حماسه بر پایه‌ی شاهنامه ...
  • ابن منظور، ابو الفضل، جمال الدین، محمد بن مکرم رویفعی ...
  • احمدی، بابک. (1372). ساختار و تاویل متن، جد اول: نشانه ...
  • اسماعیل‌پور، ابوالقاسم. (1387). «گذر از اسطوره تا حماسه»، آفتابی در ...
  • اسماعیل‌پور، ابوالقاسم.(1377) اسطوره، بیان نمادین، تهران : انتشارات سروش. انوشه، ...
  • ایگلتون، تری. (1368). پیش درآمدی بر نظریه‌ی ادبی، ترجمه عباس ...
  • پراپ، ولادیمیر (1368). ریخت شناسی قصه های پریان، فریدون بدره ...
  • دهخدا، علی اکبر. (1328). لغت نامه ی دهخدا، تهران: موسسه ...
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا:«انواع ادبی و شعر فارسی»، رشد آموزش ادب ...
  • شمیسا، سیروس (1373)، انواع ادبی، تهران: انتشارات فردوس، چاپ دوم. ...
  • _ (1375). انواع ادبی، تهران: فردوسی. ...
  • _ (1383). نقد ادبی، تهران: انتشارات فردوس. ...
  • صفا، ذبیح الله. (1363). حماسه سرایی در ایران. تهران، امیرکبیر. ...
  • فرای، نورتروپ. (1377). تحلیل نقد، رمز کل: کتاب مقدس و ...
  • لاهیجی، شهلا و مهرانگیز کار(1377) شناخت هویت زنان ایرانی در ...
  • مختاری، محمد. (1369). اسطوره زال. (تبلور تضاد و وحدت در ...
  • مکاریک، ایرنا ریما (1385). دانشنامه ی نظریه های ادبی معاصر. ...
  • پارکینسن، جی(1389) نسبت رمان و فلسفه »، ترجمه هاله لاجوردی، ...
  • _ - مشهورترین حماسه های موجود در ادبیات جهان، ابتدا ...
  • ا جمله آثار که به تقلید از نمونه‌های حماسه ی ...
  • Clark _ john.H.(1964). A History of Epic portry(past Virgilian) .publishers ...
  • Hagin, peter (1964) The Epic Hero and the Decline of ...
  • Hegel.G.W (1975) Aesthetic Semicallen Lecture of Fine Art. Trans by ...
  • نمایش کامل مراجع