آمیزه ی دین و هنر در نقوش ساسانی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,130
فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARTHUMAN01_129
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
بدون تردید دوره ساسانی را می توان یکی از درخشان ترین دوره های فرهنگ و هنر ایران دانست. در هنر ساسانی، اندیشه مذهبی به نحو دقیقی مجسم شده، به طوری که بررسی و پژوهش هنر این دوره در نهایت به تصویر شناسی مذهبی می انجامد. آثار هنری ایران در ادوار پیش تر، هیچگاه با چنین اطمینانی هم بودی و اتحاد دین و دولت را بیان نکرده است. نقش مایه های دوران ساسانی بیش از آنکه جنبه ی تزئینی داشته باشند، حاوی پیامی هستند و مقصودی در آنها نهفته است. غالبا در تمامی آثار هنری ساسانیان، ردپایی از عناصر دینی به چشم می خورد. بیشترین مشخصه ی هنر ساسانی نقوش بر جای مانده از این دوره است. در این پژوهش، معرفی و تحلیل این نقوش و یافتن ریشه های شکل گیری و تداوم آنها در زمان ساسانی مورد بررسی قرار می گیرد.
نویسندگان
پروین علم الهدایی
کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان، فارس
علی پارسایی
کارشناس ارشد تاریخ ایران باستان، فارس
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :