بررسی حیات دنیوی ازدیدگاه اسلام
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 876
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARTHUMAN01_210
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
نگرش ها ،خصلت ها ورفتارهای مسلمانان نسبت به حیات دنیوی وبهره گیری ازمواهب آن از اهمیت خاصی برخوردار است،چراکه یکی ازپرسشهای اساسی انسان، پیرامون حقیقت حیات دنیامی باشد.هدف ازارائه این تحقیق بررسی ویژگیهای حیات دنیاازمنظرنهج البلاغه می باشدونیزبه بررسی خصوصیات دنیای مذموم وممدوح، بررسی رابطه ظاهری وباطنی حیات دنیا وهمچنین نقش شناخت سنن الهی برزندگی انسان پرداخته شده است، درپایان هدف نهایی حیات دنیوی نیزموردبررسی قرارمی گیرد.روش موردنظر در این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی با روش کتابخانه ای است،فیش برداری ازمنابع ومتون مربوطه اصلی ترین ابزارگردآوری اطلاعات این تحقیق بوده ،هرچنددراین تحقیق اشاراتی نیز ازسایر منابع به ویژه آیات معظم قرآنی آورده شده،امامحور اصلی طرح،کلام وموضع گیری های حضرت علی (ع) می باشدکه درطول زندگی پربارشان نمودعینی پیداکرده است ودرنهج البلاغه نورافشانی می کند،نهج البلاغه فناپذیری،پندپذیری،محل آزمون وگذرابودن را،ازویژگی های زندگی دنیوی می داند نگاه نهج البلاغه نسبت به دنیا نگاه صرف نکوهش گر و مذموم کننده ای نیست، بلکه رابطه انسان و دنیا را مدنظر دارد. نحوه بهره برداری از دنیا است که شرایط زندگی انسان را در دو جهان فراهم می سازد. اگر انسانی تابع نفس خود باشد و فریب دنیا و ظواهرش را بخورد، دو سرای را از دست داده است واگر انسانی دنیا را مسیری برای رسیدن به قرب الی الله و نیل به کمال بداند، در دنیا به عافیت و در دیگر سرای دارای درجه ی بالایی از معرفت است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مجید حسینی
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم وتربیت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
شهلا شاه ناصر
دکترای تخصصی عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :