تحلیل ساختار روایت در آثار نویسندگان برجسته زن معاصر ایران
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 598
فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARTHUMAN01_319
تاریخ نمایه سازی: 30 بهمن 1394
چکیده مقاله:
روایت شناسان در پی یافتن یک دستور زبان جهانی واحد، برای متون روایی مختلف هستند. ژرار ژنت، به عنوان یکی از روایت شناسان برجسته ساختارگرا، به بررسی سه جنبه از سخن روایت، یعنی زمان، وجه یا حالت و لحن پرداخته است و کانون های روایت، ساختار روایت، فاصله روایت با بیان راوی و انواع دیدگاه های به کار رفته را در یک اثر ادبی مشخص کرده است. با بررسی این سطوح می توان به تحلیل منسجم متون روایی پرداخت و توانایی نویسندگان را در روایت پردازی سنجید. در این پژوهش، با استفاده از نظریه های روایت پردازی ژرار ژنت، به بررسی و تحلیلتکنیک های روایتی و ساختار روایت در رمان زنان، پرداختیم و دریافتیم در دهه های اخیر استفاده از زاویه دید راوی اول شخص وجه غالب روایتگری در رمان های نویسندگان زن است و نویسندگان از میان روش های ارائه زاویه دید،از انواع کانون روایت اول شخص مانند من - قهرمان، من –راوی، کانون روایت ذهنی، تک گویی درونی، تک گویی نمایشی، خود گویی یا حدیث نفس استفاده کرده اند. همچنین عامل زمان پریشی، آن هم از نوع گذشته نگری در روایت این آثار به کار رفته است. گذشته نگری های پی در پی وشکسته شدن مرزهای خیال و واقعیت و، شرح دقیق و توصیف جزئیات عناصر داستان از دلایل کندی روایت است. به طور کلی،نوع روایت و ساختار رمان زنان، از ویژگی های خاصی برخوردار است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
ملیحه علی نژاد
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید باهنر کرمان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :