فرش - باغ؛ سندی بینامتنی در هنر و معماری ایران
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,535
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ARUES01_347
تاریخ نمایه سازی: 19 تیر 1393
چکیده مقاله:
فرش از عالی ترین جلوه های هنر ایران به شمار می آید که تاثیرپذیری و تاثیرگذاری فراوانی داشته است. مهمترین این تاثیرپذیری ها از باغ ایرانی و جلوه های بصری و نمادین آن بوده است. فرش نمادی از بهشت در نظام اعتقادی ایرانیان بوده است اما این تجسم در دو بعد فیزیکی هندسی متصور است مادام که باغ مطرح نشده باشد. در باغ ایرانی نه تنها تصور برنا و برین بهشت را می توان دید بلکه به اعتبار شاخص های ارجمند فضای آن، می توان در کران تا کران آدم گام زد و تنفس نمود. فرش به همان اندازه که تصوری از بهشت را می بافد، باغ این تصور را می سازد و شاعر آن را به مدد واژه ها می پردازد: ما را مبر به باغ که از سیر لاله زار / یک لاله صد هزار شود داغ دیده را . این مقاله با هدف تبیین علی و استدلالی فرش و باغ به رشته تحریر درآمده و نتایج آن نشان داده است که سیالیت ترکیب در فضای هنری ایران همواره به آن رخساره ای بدیع و پویشمند اعطا کرده است که این همه از امتیازات نظام فرهنگی و تمدنی ایرانیان - خاصه بعد از طلوع اسلام – می باشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
علیرضا باوندیان
استادیار دانشکده هنر، دانشگاه نیشابور
فرشته شهرکی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، زاهدان
علیرضا نارویی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، زاهدان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :