رنگ در مساجد
محل انتشار: اولین همایش ملی علوم کاربردی و مهندسی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 605
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ASEA01_018
تاریخ نمایه سازی: 18 تیر 1396
چکیده مقاله:
معماری ایران از جنبه ی هنری پیشینه ای بس دیرینه دارد.وبررسی این پیشینه با شناخت باورها،اعتقادات و ذشته ی مردم امکان پذیر می باشد. معماری در ایران به دلیل نوع جغرافیایی آن با خاک عجین است وای خاک که روزی با آب عنصر اصلی ساخت پیکره انسان را تشکیل می داد ، برای ساخت بناها مورد استفاده قرار می گیرد و با رنگهایی که به گونه های مختلف بر آن زده میشود،جان می یابد و زنده می شود.هنرمن ایرانی از همان آغاز، نقوش و طرح های مورد استفاده خود را با نشانه ها کنایه ها در آمیخت تا بدین وسیله رازآمیزی را بیافریند وبیننده را به تفکر بنشاند.رسیدن به این راز ورمز نیز با انتزاعی کردن فرم ها پیش می رود واین انتزاعی کردن از زمان های بسیار دور حتی قبل از آنکه خانه ای برای زندگی ساخته شود،با نسان بوده است.رنگ ها می توانند انسان را شاد یا غمگین سازند. و عواطف را تحت سلطه ی خود گیرند.دیدن ذر حقیقت هم به بخش ارادی وهم غیر ارادی مغز مربوط می شود. اما تشخیص رنگ مربوط به بخش ارادی است و واکنش نسبت به رنگ، به بخش غیر ارادی.
نویسندگان
محسن جلیلی
کارشناسی ارشد معماری دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل کیش
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :