تاثیر بازی های رایانه ای بر هویت یابی و سبک زندگی دانش آموزان

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 6,130

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ASMJ01_0030

تاریخ نمایه سازی: 17 اسفند 1393

چکیده مقاله:

رشد سریع بازی های رایانه ای به شکل های گوناکون باعث اشغال بخش عمده ای از اوقات فراغت گروه های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان شده است. این امر می تواند اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر ابعاد مختلف هویت یابی و سبک زندگی آن ها داشته باشد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بین بازی های رایانه ای بر هویت یابی و سبک زندگی دانش آموزان دختر و پسر مقطع اول متوسطه شهر مرودشت انجام گردید. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی – همبستگی انجام گرفت، حجم نمونه مورد مطالعه 120 نفر بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه بازی های رایانه ای، پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی منزلت هویت (EOM-EIS) ، پرسشنامه سبک زندگی (LSQ) بود. تحلیل ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد که میانگین کلی نمرات بازی های رایانه ای 59/2 بود. بین بازی های رایانه ای با هویت یابی دانش آموزان پسر، بین بازی های رایانه ای و سبک زندگی دانش آموزان دختر، رابطه معکوس و معنی داری دیده شد. اما بین بازی های رایانه ای با هویت یابی دانش آموزان دختر، بین بازی های رایانه ای با سبک زندگی دانش آموزان پسر رابطه ی معنی دار دیده نشده است.

کلیدواژه ها:

بازی های رایانه ای ، هویت ، هویت یابی ، سبک زندگی

نویسندگان

عبدالخالق فلاحی

برنامه ریزی دانشگاه شیراز، ابواب جمعی اداره کل آموزش و پرورش فارس

میترا یوسفی

دانشجوی کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی.

هادی آدابی نیک

کارشناس بهداشت عمومی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • احمدی، پروین؛ خادمی، عزت؛ فتاحی بیات، صدیقه. (1388). بررسی آثار ...
  • احمدی، سیروس.(1377). تحقیقی بررسی اثرات اجتماعی بازی های رایانه ای ...
  • اسدالهی، سعیدرضا. (1390). بازی های رایانه ای؛ مربیان نسل فردا. ...
  • آقابابایی، عزالله؛ عبداللهی اسدآبادی، رسول؛ باقری، سهیلا؛ باقری، محبوبه. (1391). ...
  • بحرانی، شعله سروش، مریم؛ حسینی، مریم. (1390). مقایسه _ جنسیتی ...
  • شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی (بزرگ ترین جامعه مجازی ایرانیان) [مقاله ژورنالی]
  • دوران، بهزاد.(1381). تاثیر فضای سایبریک بر هویت اجتماعی. رساله ی ...
  • دوران، بهناز.(1381). بررسی رابطه بازی های رایانه ای و مهارت ...
  • دوران، بهاز؛ آزاد فلاح، پرویز، فتحی آشتیانی، علی؛ پور حسین، ...
  • رحمت آبادی، الهام؛ آقابخشی، حبیب.(1385). سبک زندگی و هویت اجتماعی ... [مقاله ژورنالی]
  • سلیمانی نژاد، مرضیه؛ شمس، محسن؛ چرکزی، عبدالرحمن؛ رحیمی، فاطمه؛ فیاض ...
  • عیوضی، غلامحسین.(1388). سبک زندگی تلویزیونی و مصرف. فصلنامه فرهنگی دفاعی ...
  • ضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. تهران: موسسه انتشارات ...
  • فیاض بخش، احمد؛ خواجه کاظمی، راضیه؛ سلیمانی نژاد، مرضیه؛ رحیمی، ...
  • کثیری دولت آبادی، نیره؛ اسلامی، احمدعلی؛ مصطفوی، فیروزه؛ حسن زاده، ...
  • نوابخش، مهرداد؛ هاشم نژاد، فاطمه زاد شم پور، وحید. (1388). ...
  • Chaney, David (1996). Fictions of Collective Life, NewYork: Routledge. ...
  • Chen, H-P., Lien, C-J., Annetta, L., & Lu, Y-L. (2010). ...
  • Gallelli, R., &Fanelli, R. D. (2010).Game and Narration .Identity Formation ...
  • Raessens J.(2005). Computer games as participatory media culture. In Raessens ...
  • نمایش کامل مراجع