موسیقی در معماری ایرانی
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,471
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
AUSI01_002
تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1394
چکیده مقاله:
موسیقی کلاسیک ایرانی از 7 دستگاه تشکیل شده که هر کدام از آنها از نغمه ها و هزاران گوشه و تصنیف بوجود آمده اند که ریشه در فرهنگ و تاریخ و مناطق جغرافیایی و شرایط ایرانی دارد و می تواند بر معماری ایرانی تاثیربگذارد.وقتی سخن از مشترکات موسیقی و معماری به میان می آید،ابتدایی ترین پرسش به ماهیت وجودی این دو هنر بازمی گردد که یکی ذاتا ملموس و عینی و دیگری تجریدی و ذهنی است. در بررسی ارتباط این دو هنر به چند پرسش اساسی برخورد خواهیم کرد. پرسش اول اینکه چه رابطه ای بین فضای فیزیکی معماری و فضای غیر فیزیکی موسیقی وجود دارد؟ پرسش بعدی اینکه معماری موسیقیایی چیست؟ و معماری ایرانی چگونه با موسیقی کلاسیک ایرانی در ارتباط است؟ این سوالات نمونه های بسیار ناچیزی از سوالاتی است که در این مقوله پیش می آید و تا زمانیکه موسیقی نواخته و معماری بنا شود این سوالها و دغدغه ها ادامه دارد. برای پاسخ به این سوال ها جستاری در پیرامون مقایسه رابطه مفهوم فضا در موسیقی و معماری می پردازیم . در بیشتر پژوهش هایی که تا به امروز در مقایسه تطبیقی میان فضای صورت گرفته ، به معیارهای ظاهری بسنده شده و پژوهشی در زمینه رابطه مفهومی ومحتوایی میان این دو هنر به طور جدی صورت نپذیرفته است . این بررسی در نظر دارد با مقایسه رابطه مفهوم فضا در موسیقی و معماری پیوندهای مفهومی میان این دو هنر بپردازد و برای دست یافتن به این مهم،از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
طناز مهدویان
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری واحد علوم و تحقیقات لرستان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :