شیر و خورشید، تحلیل نقشی نمادین در هنر و معماری دوران اسلامی
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,994
فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
AUSI01_134
تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1394
چکیده مقاله:
سابقه استفاده از نقش مایه شیر و خورشید، به دوران قبل از اسلام بازمی گردد. این نقش هم دارای مفاهیم نجومی و هم یک نماد مذهبی در طول تاریخ بوده و علاوه بر ایران، در دیگر فرهنگ های جهان نمادی مرسوم و درخور توجه بوده است. نقش نامبرده در هنر و معماری دوران اسلامی نیز وارد شده و تا دوره پهلوی تداوم می یابد. در این مقاله ابتدا به نمادشناسی و سیر تطور این نقش مایه پرکاربرد از دوران قبل از اسلام تا دوران اسلامی پرداخته و سپس کاربرد این نقش بر روی آثار دوران اسلامی بررسی شده است. در سنت های پیش از اسلام، این نشان اغلب مرتبط با دلایل نجومی و در ایران با آیین میترائیسم ترسیم شده اما در دوران اسلامی علاوه بر مفاهیم نجومی، در پیوند با مسائل اعتقادی و مذهب جدید به عنوان نماد تشیع از اواخر دوره سلجوقی شکل گرفت و با روی کار آمدن حکومت های شیعی، این نماد بطور برجسته تر بر روی آثار نقش شد تا جائیکه حتی در ادبیات، نقاشی و هنر مجسمه سازی ایران نیز راه یافت. علاوه بر جنبه های اعتقادی و مذهبی مرتبط با این نقش، به تأثیر سیاست در چگونگی ایجاد آن بر روی آثار نیز باید اشاره نمود، چرا که ایجاد این نقش به خصوص در دوره قاجار، دستخوش سیاست قرار گرفته و بیشترین تغییر در ترسیم آن مربوط به این دوره و در اثر عوامل سیاسی صورت گرفت. این پژوهش بر اساس مطالعه منابع مکتوب انجام گرفته است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مهتاب اسلامی نسب
دانشآموخته کارشناسی ارشد باستانشناسی دانشگاه تهران
مهتاب دادخواه
دانشآموخته کارشناسی ارشد باستانشناسی دانشگاه تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :