تجلی نور در معماری اسلامی – ایرانی
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 923
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
AUSI01_203
تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1394
چکیده مقاله:
روشنایی و نور یکی از مهم ترین شکل ها و تجلیات هستی به شمار می آید که همواره نقش اساسی در حیات زیستی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع گوناگون داشته است و در آثارفرهنگی و هنری و همچنین در آثار و فضا های معماری به صورت های گوناگون بازتاب یافته و از عوامل مهم در شکل گیری و چگونگی این فضاها نیز بوده است . معماران با آگاهی از این نقش نور برای ایجاد هماهنگی و تناسب و زیبا تر جلوه دادن آثارشان بسیار بهره برده اند . در فرهنگ ایرانی نور همواره نمادی از عالم ملکوت و معنا بوده است . این اعتقاد که نور چون پلی است میان عالم معنا و ماده در معماری نیز تأثیر خود را گذاشته است . معماران با تسخیر نور و هدایت آن از طرق مختلف به داخل بنا محیط داخل و خارج را به این شیوه به هم پیوند می دادند. در معماری سنتی ما ، معماران با استفاده از عناصر ساده نوآوری های بدیعی را از نظر فضا و زیبایی آن بوجود آورده اند . در این مقاله ضمن پرداختن به زیباشناسی نور در معماری اسلامی به بررسی مصادیق استفاده از آن در معماری گذشته این سرزمین می پردازیم
کلیدواژه ها:
نویسندگان
ساهره مهرابیان
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر،گروه معماری، رامسر،ایران
گلزار یونسی
عضو هیات علمی دانشکده فنی و حرفه ای سما ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،البرز،ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :