سفال سریه فام ری

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 560

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

BASTANSHENASI01_075

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

در دوره اسلامی سفال و سفال گری وارد مرحله جدیدی شد و سفالگران در فرم و تزیینات ظروف،ابداعاتی انجام دادند که موجب تغییرات تاریخی و پیدایش توانایی های تازه ای در دنیای سفالگری شد. سفالگران این دوران توانستند با تکنیک برتر در مراحل گوناگون سفال سازی، این صنعت و هنر صنعتی را به حد اعلی ترقی برسانند و سفال هایی را با تکنیک های مختلف و با مهارتی خاص بسازند. در میان این تکنیک ها شیوه زرین فام جلوه و مقام خاصی دارد. سه سبک عمده در نقاشی زرین فام روی سفالینه های متعلق به دوران پیش از مغول شناسایی شده است که از میان این سبکها، دو سبک به شهر ری با عناوین درشت نقش ری و ریز نقش ری و سومی به شهر کاشان منسوب است. در این پژوهش به بررسی سفالینه های شهر ری در دو سبک درشت نقش و ریز نقش پرداخته شده است که با مطالعه و بررسی ویژگی های سفالینه های این شهر می توان گفت در آنها از به کار بردن نقش های زیاد اجتناب می شد و در تزیین این سفال ها معمولا مضامینی چون زندگی درباریان، اشراف، صحنه های تاج گذاری شاهان و سواران و غیره مورد نظر بوده است.

نویسندگان

شراره سهیلی

دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ هنر باستان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر