نقد و بررسی مفهوم پاراداکس و بررسی تاثیر آن برسبک دیکانستراکشن
محل انتشار: کنفرانس دو سالانه جامعه و معماری معاصر
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 526
فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
BCCCA01_048
تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396
چکیده مقاله:
اکنون می توان دیکانستراکشن را جزیی لاینفک از تاریخ، تیوری و تجربه ی معماری دانست. در حدود بیست سال پس از انتشار کتاب های فلسفی ژاک دریدا، پیتر آیزنمن اندیشه های وی (سبک دیکانستراکشن) را وارد عرصه ی معماری کرد. دیکانستراکشن در فارسی به معنی ساختار زدایی، ساختارشکنی ، ناسازنما، متناقض نما، واسازی و ... است. دو دلیل گستردگی معنایی دیکانستراکشن که عبارتند ازعوامل درونی ( نگرش چند وجهی و چند معنایی) و عوامل بیرونی (ابهامات و سوالات زیاد درباره ی دیکانستراکشن در کشور) می باشد. مقاله ی حاضر در پی این استدلال است که با بررسی و تحلیل نمونه موردی مرکز هنری وکسنر که توسط پیتر آیزنمن به عنوان اولین اثرهنری به سبک دیکانستراکشن طراحی شده است ابهامات ، مفروضات و تناقضات که زیر ساخت سبک دیکانستراکشن است را روشن کند و تاثیر ابهامات را در سبک دیکانستراکشن بر عرصه ی معماری بیان کند . این تحقیق با بررسی و تشریح مفهوم پارادکس در سبک دیکانستراکشن از دیدگاه پیتر آیزنمن در نمونه موردی مرکز هنری وکسنر تفکر ابهام برانگیز دیکانستراکشن را در جوامع هنری ملموس می سازد .
کلیدواژه ها:
نویسندگان
همتا ملک زاده مقدری
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری داخلی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :