بررسی مفاهیم نظریه ی بازی ها بر پایه ی مسایل مرتبط با علوم کامپیوتر

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,119

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

BPJ03_204

تاریخ نمایه سازی: 29 مهر 1396

چکیده مقاله:

نظریه بازی را می توان به عنوان علم مدلسازی و بررسی رفتار سیستم های تصمیم گیرنده تعریف کرد. هر بازی شامل مجموعه ای از بازیکنان، مجموعه ای از استراتژی های ممکن برای هریک از آنها و بالاخره مجموعه ای ازتوابع سود برای هر بازیکن نسبت به استراتژی های بازیکنان بازی می باشد. این نظریه تا کنون عمدتا در بررسی مسایل مختلفی به کار رفته است. نظریه بازی ها می تواند برای حل بسیاری از مسایل موجود در علوم کامپیوتر مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان نمونه نظریه بازی ها می تواند ابزار مناسبی برای بررسی رفتار گره های خود خواه در شبکه باشد. علاوه بر این به کمک نظریه بازی ها می توان اقدام به طراحی پروتکل هایی برای شبکه ها نمود که حتی بدون کنترل و مدیریت مرکزی هیچ گره ای انگیزه ای برای تخطی از آن نداشته باشند. در این مقاله ابتدا به بررسی نظریه بازی ها و مفاهیم مطرح در آن با توجه به مسایل مطرح در علوم کامپیوتر می پردازیم. سپس به کاربردی از آن در علوم کامپیوتر اشاره می کنیم.

نویسندگان

امیر حسین صالح ایمن

دانشکده مهندسی برق، رایانه و فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

حسین ازگومی

گروه مهندسی کامپیوتر، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران