تجلی مفهوم هیجان و آرامش در دوره های معماری ایران
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,051
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CAECONF01_325
تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394
چکیده مقاله:
هنرمند مسلمان بخاطر نتایج مادی کار یا ارضای حس زیباشناسی اثرهنری را خلق نمی کند بلکه همواره می کوشد تابارمز و کنایه، متعالی ترین حقایق خلقت را در قالب های مادی به نمایش بگذارد. از جمله این رموز، هیجان و آرامش موجود دربنای مسجد است که بررسی آن هدف این مقاله خواهد بود. درباره ضرورت آن باید توجه کردکه برخی مساجد معاصر، بی توجه به جنبه های متعالی ساخته می شوند و جایی برای ظهور و بروز این احساس ها بجا نمی گذارند. فرضیه مقاله آن است که در مساجد سنتی، معماران با بهره گیری خلاقانه از عناصر نور، رنگ و کاهش ماده و سبککردن آن، موفق به پدیدار ساختن این مفاهیم هیجان و آرامش در بیننده می شوند. نمونه هایی که در مقاله بررسی می شود جزئیات آن را آشکار خواهد ساخت. به این منظور، نخست به بررسی نظری مفهوم هیجان و آرامش پرداخته می شود. سپس برخی آیات قرآن و روایاتمربوط در این رابطه مطرح شده و سرانجام تلاش می شود تا ویژگیهای کالبدی فضایی ای را که تجلی کننده چنین - مفاهیمی هستند در معماری مساجد یافته و عناصری که در این دلالت، مؤثر هستند، شناسایی شوند. روش پژوهش، استدلال منطقی است و در بررسی مورد پژوهی (CASE STUDY) ، مشاهده برروی مساجد دوره های مختلف معماری ایرانی است. دستاورد این مقاله آن است که منظور از آرامش، آرامشی فراتر از آرامش های دنیوی آرامش معنوی وهیجان نیز فراتر ازمفهوم برانگیخته شدن است.
نویسندگان
سمانه جعفر محمدی
دانشجوی دکتری معماری دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
مهدی حمزه نژاد
دکتری معماری عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :