خشت و شعر
محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی معماری، موسیقی، ادبیات
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 654
فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CAML01_010
تاریخ نمایه سازی: 9 مرداد 1395
چکیده مقاله:
با توجه به تأثیر بسزای شعر در فرهنگ ایران، تلاش ما بر آن است که چگونگی استفاده برخی معماران از راهبرد شعر، به عنوان دستمایه ای برای طراحی اثر معمارانه مورد بررسی قرارگیرد، بنابراین بستر پژوهش در حوزه معماری و ادبیات تعریف می شود. می خواهیم دریابیم معماران چگونه از راهبرد شعر در طرح هایشان مدد می جویند و آیا شعری که معمار به کار برده، می بایست در طرح نهایی منعکس گردد یا تنها می تواند نقطه آغازی برای طراحی باشد؟ برای دستیابی به این مهم، از روش پژوهشی کیفی، شاخه تحلیل محتوا در بررسی و جمع بندی مطالب، و از روش نمونه موردی (case study) به منظور بررسی کار چند معمار که از راهبرد شعر در طراحی معماری مدد گرفته اند، استفاده شده است. این معماران: هادی میرمیران از ایران، برونو تات آلمانی، تادائو آندوی ژاپنی و سیاوش ارمجانی ایرانی مقیم امریکا هستند. در انتخاب آنها، سعی شده معماری شرق، غرب، و ترکیبی از این دو، مورد بررسی قرار گیرد تا گستره وسیعی از حق انتخاب برای ما گشوده شود. شعر، به هر روشی که در معماری به کار آید، می تواند راه حل مناسبی برای جلوگیری از روند رو به رشد ماشینی شدن معماری باشد و از آنجا که چکیده روح شعر، که عنصری مملو از احساسات انسانی است در آن دمیده شده است، معماری را به حواس بشری نزدیکتر می سازد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :