تحلیل نور در فضای معماری ایرانی نمونه موردی بازارهای تاریخی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 717

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CASGC01_238

تاریخ نمایه سازی: 17 آبان 1396

چکیده مقاله:

استفاده از نور روز در معماری، علاوه بر تامین نیازهای روحی و جسمی انسان، سبب کاهش مصرف انرژی های تجدید ناپذیر نیز می شود. از این رو، یمعمار ایرانی دستاوردها و تجربیات با ارزشی دارد که نیازمندبازشناسی و معرفی به جامعه معماران ایران و جهان است نور اولین عامل نشاط و سرزندگی از هر دو نظر کاربرد عملی و مفاهیم کیفی در فضای معماری نسبت به سایر عناصر تشکیل دهنده ی فضا می باشد. درطراحی معماری، با بازی نور که از طرف نشانه شناسان عرفانی اسلامی، بر آن تاکید شده سعی در بهره گیری از نور طبیعی بر اساس اقلیم، شده و تلاش شده تا از بهره گیری از نور مصنوعی که حاصل انرژی های تجدید ناپذیر است؛ جلوگیری شود. نشانه شناسان عرفانی اسلامی نور را نشانه وحدت خدا نستند.می دادر این مقاله با روش تاریخی اسنادی و میدانی به مطالعه و تحلیل نقش نور در معماری ایرانی می پردازیم و با ابزار کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک مکتوب با توصیف و تحلیل این عنصراز معماری ،اسلامینورگیری در بازارهای سنتی را از جانب عملکردی و روانی بررسی .می کنیم نتایج تحقیق، ارتباط نوع و جای گیری نورگیر را با کیفیت نور داخلی از نظر فیزیک نور، روشن کرده و توانسته الهام بخش معماران معاصربرای افزایش عملکرد نوری فضا و طراحی نورگیر در فضاهایی با عملکرد مدرن، باشد

نویسندگان

سعید خوش نیت

دکترای معماری و استادیار دانشگاه آزاد ارومیه، ایران

ندا جعفری فرد

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ارومیه، ایران