تجلی معنا در صورت در معماری ایرانی- اسلامی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 881

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAUCONF01_0399

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1397

چکیده مقاله:

مفهوم و محتوای اثر هنری منبعث از اندیشه ها، تمایلات و اعمال )بینش و گرایش و منش( هنرمند و خصوصا تصویر و تصور معرفت او از خدا و انسان است. معنا و مفهوم آثار هنری ریشه در مکتب فکری و اعتقادی هنرمند دارد. شکل و کالبد اثر هنری بستگی به ذوق و استعداد عملی و تجربی هنرمند دارد و در این راه، هنرمند علاوه بر اندیشه ها و اعتقادات و معرفت های صحیح، باید از ذوق و تجربه کافی و عملی در کار برخوردار باشد. از آنجا که معانی و مفاهیم در نهایت به صورت صفت بوده و مجرد از شکل و صورت مادی می باشد، بنابراین به صورت رمزی و آیه ای )سمبلیک( می تواند در اشکال و صورت ها متجلی شود. هر مفهوم یا صفات حسن الهی می تواند در بی نهایت شکل و صورت متفاوت و تازه و به صورت نسبی و آیه ای تجلی یابد. محتوای آثار باید حقیقی باشد ،یعنی از سرچشمه ی صفات الهی ) حسن ها( منبعث شده باشد و کالبدها به صورت آثار، از آنجا که در عالم ماده و شرایط مکانی و زمانی تحقق می یابند، باید عادلانه باشد ،یعنی بجا ،متناسب و با شرایط خاص خود و نیازهای مخاطبینش خلق شده باشد. شیوه های انتقال معانی از سوی هنرمند و درک محتوایی معماری ایرانی- اسلامی توسط مخاطب تحت تاثیر شاخصه ها و ماهیت هنر اسلامی قرار دارد و همین نکته معماری ایرانی-اسلامی را از معماری سایر سرزمین ها متمایز می نماید. در این مقاله ضمن اتخاذ رویکردی تاریخی– تفسیری با بهره گیری از روش استدلالی و بر پایه متون مستند به این نتیجه دست می یابیم که محتوای یک اندیشه را بسته به خلاقیت و توان عملی معمار می توان با کالبد و صور متعدد، به صورت نسبی و در درجات مختلف محقق نمود.

نویسندگان

رویا شکوری

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،

عباس مسعودی

دکتری معماری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،