مقایسه اندیشه محوری دو سبک معماری( فولدینگ-دیکانستراکشن)

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 943

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAUM01_0802

تاریخ نمایه سازی: 25 اردیبهشت 1398

چکیده مقاله:

در طول تاریخ، محملی برای بیان اندیشه و تمنیات درونی بشری بوده که تلاش داشته است تا تبلور درونمایه های فکری و فرهنگی خود را به ترسیم و تجسیم مادی قرین کند. این امر به پهنای وسعت تاریخ بشری، مراحل و مراتب تغییر و استحاله گوناگونی به خود دیده است. چنانچه هر آنچه به نام دین و مذهب تسمیه دارد، در معماری خود را به صور گوناگون پدیدار می کند، تا بتواند پاسخی به تمنیات بشری باشد و او را در این باب یاری دهد. به عبارتی آنچه به عنوان آثار معماری مشاهده می شود، مستقیم یا غیر مستقیم با اندیشه ای پیوند خورده و دیر و زود زمان تبلور فیزیکی یافته است. اندیشه در آفرینش، اثر پنهان ولی حضوری عاشقانه دارد. اندیشه در ساحت آفرینشگری به معنای ساختن چیزها از طریق دمیدن روح عشق و زندگی در آنها و به لحاظ زیبایی شناسی، خوشایند کردن آنهاست؛ درست مانند مسیر خلقت الهی. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه اندیشه محوری دو سبک معماری( فولدینگ- دیکانستراکشن) می باشد در این راستا، ابتدا تعاریف و مطالبی مربوط اندیشه محوری بیان می شود سپس به بررسی تعاریف معماری دیکانستراکشن و فولدینگ و همچنین اندیشه نظریه پردازان در این زمینه پرداخته می شود و در ادامه دو نمونه از آثار معماران بزرگی همچون دنیل لیبسکیند و پیترآیزنمن، مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس تحقیق حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد که اطلاعات آن به صورت اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری گردیده است.

نویسندگان

عباس غفاری

دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده چند رسانه ای

حسن ایمانی بخشایش

دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی جلفا، جلفا، ایران

احسان بزازآبکنار

دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی جلفا، جلفا، ایران