بررسی معماری و نقوش هندسی مسجد کبود تبریز

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 922

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CAUM01_2118

تاریخ نمایه سازی: 25 اردیبهشت 1398

چکیده مقاله:

با توجه به اهمیت بناهای تاریخی باید به حفظ و طرحهای داخلی این بناها نیز توجه داشت،یکی از نکات با اهمیت فضاهای داخلی تزیینات و نقشهای گرافیکی میباشد،یکی از این بناهای با ارزش مسجد کبود تبریز است، بنای تاریخی ، مذهبی مسجد کبود از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو ، می باشد که به دستور جهانشاه بن قره یوسف و به سر کاری عزالدین قاپوچی بنا گردیده است . ساختمان آن باستناد کتیبه برجسته سردربه سال 870 هجری قمری به اتمام رسیده است. بنای اصلی در مقام مسجد مقبره ، ودارای صحن وسیعی که در آن مجموعه ای از ساختمانها از جمله مدرسه ، حمام ، خانقاه ، کتابخانه و ... ساخته شده بود که متاسفانه آثاری از آنها به جا نمانده است. خصوصیت بارز وشهرت وافرمسجد کبود در کنار معماری ویژه تلفیقی و اعجاب انگیز آن بیشتر به خاطر کاشیکاری معرق ، تلفیق آجرو کاشی ، اجرای نقوش پرکاردرحد اعجاز آن می باشد که زینت بخش سطوح داخلی وخارجی بنا بوده و با توجه به این عظمت و زیبایی فوق العاده لقب فیروزه اسلام یافته است. در متن کتیبه برجسته سر درب باشکوه و پرنقش نگار آن ، عمارت مظفریه و نیز نام نعمت الله ابن البواب ، خطاط و احتمالا طراح نقوش که ازهنرمندان برجسته خوشنویسی آذربایجان بود، درج شده است.حال با توجه به شرح موضوع و توضیح مختصری از بنا در ادامه به بررسی این ویژگی میپردازیم.

نویسندگان

مهروش کاظمی شیشوان

هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر

زهرا خردمندنهند

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسکو