بررسی جایگاه مفهوم کاتارسیس ارسطو در نمایش تعزیهی ایرانی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,149

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEAE01_196

تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394

چکیده مقاله:

تعزیه علاوه بر بعد مذهبی بسیار پررنگی که در خود دارد، مهمترین هنر نمایشی ایران به شمار می رود. هنری که مخصوص ایرانیان و سرزمین ایران است، هنری که با روح و اعتقادات و جان مردمان این سرزمین درآمیخته و می تواند بسیار قابل تأمل باشد. از آنجایی که هنر درام و نمایش مهمترین هنر هر کشور محسوب می شوند، پس به جاست ما هم هنر نمایشی و غنی خودمان را مورد بررسی قرار داده و جنبه های دراماتیک آن را با عناصر نمایشی دنیا به صورت مسئلهای نو تبیین کنیم. یکی از این عناصر کاتارسیس ارسطوست که بعد از گذشت قرن ها هنوز نظریه پردازان حوزهی درام در مورد چگونگی آن بحث میکنند. در این متن سعی بر آن است تا مشارکت مردمی در تعزیه، که یکی از مهم ترین عناصر اجرای تعزیه است، را با نظریهی کاتارسیس که هر دو بهنوعی منجر به تزکیه و تهذیب روحی مخاطب میگردد، بررسی شود. این همراستایی در معنا به انجام این متن انجامید. در این متن که با استفاده از روش کیفی صورت پذیرفته و به نوعی تکیه بر موضوع فلسفی دارد، به عنوان هدف نیز شناخت عنصر کاتارسیس در تعزیه مورد بررسی مطالعه قرار گرفته که در نتیجه کاتارسیس ارسطو و دستآورد تعزیه که همان تزکیهی نفس است، تقریباً به صورت یکسان در متن تعریف میشوند

کلیدواژه ها:

تعزیه ، کاتارسیس ، تزکیه و تهذیب نفس

نویسندگان

سمیرا کریم پور

کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه علم و هنر یزد

ماریه قزل سفلی

کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه علم و هنر یزد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :