تالارهم اندیشی معماران با رویکرد زمینه گرایی در منطقه نیاوران تهران

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 328

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CEUCONF05_008

تاریخ نمایه سازی: 26 مرداد 1397

چکیده مقاله:

آموزش معماری در جامعه سنتی ما به صورت استاد و شاگردی بود. بعد از تحول اجتماعی غرب در پی انقلاب صنعتی،تحولات اجتماعی ایران به صورت وارداتی در نتیجه افزایش ارتباط با غرب اتفاق افتاد و تغییر نظام آموزشی نیز از جمله تحولات بود. هنرکده که بعدها نامش به دانشکده هنرهای زیبا تغییر یافت الگوبرداری مستقیمی از دانشگاه بوزار پاریس بوده است . طرح معماری، موضوع محوری در معماری است؛ بنابراین، یادگیری و آموزش معماری، هدف اصلی فنون، روشها و الگوها، اصطلاحات و روندهای طراحی است. زیرا ابداع طرحی برای بناها موضوع مورد توجه معماران، دانشجویان معماری و استادان طراحی است . اما طراحی معماری امری چالش برانگیز است که به متغیرهای متعددی وابسته است، از آنجا که شکل گیری شخصیت طراح و فراگیری مهارت های طراحی به آموزش معماری در آتلیه های طراحی وابسته است؛ لزوم توجه به آموزش معماری در دانشکده های معماری مطرح است . معماری، در محیط شکل می گیرد و محیط دارای ویژگی های جغرافیایی ،ساخته شده، و فرهنگی است که با هم رابطه ای درونی دارند. . از اینرو، شناخت کلیه عوامل محیطی، جغرافیایی و انسانی برای پی ریزی بنیان های تاثیرگذار بر کالبد ضروری است.امروزه در آتلیه های طراحی و در طرح های دانشجویان، مبتدیها و یا دیگران ارتباط با متن و زمینه طرح ، وجود ندارد و یا بسیار کم لحاظ شده است ؛ به عبارت دیگر، این دانشجویان با وجود یادآوری توجه به محل در هر درس طراحی ، نحوه ارتباط بنایی را که طراحی کرده اند با سایت پروژه نمی دانند.

نویسندگان

مهسا اژدم خیز

گروه معماری - واحد مهدیشهر- دانشگاه آزاد اسلامی- مهدیشهر- ایران

مهدی داداشی

هیات علمی – واحد بابل – دانشگاه آزاد اسلامی – بابل – ایران