ارزیابی کیفیت محتوای بازیهای رایانه ای آموزشی موجود برای دوره ی ابتدایی براساس مولفه های تعاملی بودن اکتشافی بودن و یادگیری فعال

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,544

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO01_004

تاریخ نمایه سازی: 19 اردیبهشت 1395

چکیده مقاله:

پژوهش حاضرباهدف ارزیابی کیفیت محتوای بازیهای رایانه ای آموزشی وجود دارد برای دوره ابتدایی استدرواقع این پژوهش باین سوال اصلی پاسخ میدهد که ایا محتوای بازیهای رایانه ای اموزشی موجود براساس مولفه های تعاملی بودن اکتشافی بودن و یادگیری فعال طراحی شده اند ؟ روش پژوهش تحلیل محتوا ازنوع کمی بود دراین پژوهش ازبین تمام بازیهای رایانه ای آموزشی موجود درکشور تعدادشش بازی باتوجه به معیارهایی چون به روز بودن بازیهااعتبار شرکت سازنده و متناسب بودن با شرایط اجتماعی باروش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده ازیک چک لیست محقق ساخته ارزیابی شدند روایی این چک لیست توسط ده نفر ازمتخصصین آموزشی این حوزه مورد تایید قرارگرفت و داده های جمع اوری شده دراین پژوهش با استفاده ازروش انتروپی شانون برای پایایی چک لیست تجزیه و تحلیل شد که درمجموع نتایج نشان داد مولفه ی اکتشافی با میانگین 3/5 و ضریب اهمیت 0/572 با 68/2 درصد بیشترین توجه به اموزش بودن محتوای بازیهای رایانه ای و مولفه ی تعاملی بودن با میانگین 3/323 و ضریب اهمیت 0/108 با 64/4 درصد رتبه دوم و مولفه یادگیری فعال نیز با میانگین 3/1 و ضریب اهمیت 0/078 با 61/6 درصد کمترین توجه به اموزشی بودن محتوای بازی های رایانه ای را داشته است

کلیدواژه ها:

نویسندگان

فرهاد سراجی

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان

هدی السادات موسوی معین

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه بوعلی همدان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ولایتی، الهه؛ بازی‌های رایانه‌ای آموزشی. ویراستار: حسین زنگنه. مبانی نظری ...
  • مومنی راد، اکبر؛ بررسی کیفیت رشته فناوری اطلاعات دوره آموزش ...
  • کوثری، مسعود و شاقاسمی، احسان؛ تعاملی بودن در بازی رایانه‌ای ...
  • احمدوند، محمدعلی. (1385). درگیری فعالانه مساوی است با یادگیری موثر ...
  • شاوردی، تهمینه و شاوردی، شهرزاد؛ بررسی نظرات کودکان و نوجوانان ...
  • بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، ESRA انتشارات ...
  • Prensky, M. Digital game-based learning. New York: McGraw-Hill, 2000. ...
  • Funk J.B. and Buchman D.D Playing violent video and computer ...
  • Nielsen, Simon Egenfeldt; Smith, Jonas Heide; Tosca, Susana Pajares. Understanding ...
  • Whittington، Jana L. SERIOUS GAMES: How Instructional Design and Game ...
  • نمایش کامل مراجع