طراحی بازی رایانه ای با کنترلر غیرلمسی به هدف درمان بیماری انگشت ماشه ای

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 510

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CGCO04_013

تاریخ نمایه سازی: 19 تیر 1398

چکیده مقاله:

بیماری انگشت ما شه ای، بیماری ای غضروفی است که در اثر گذشت زمان یا کار زیاد با انگشتان ایجاد می شود. درمان هایمتعدد در بازه های مختلف بیماری وجود دارد که تمرکز این تحقیق بر فیزیوتراپی در مراحل ابتدایی و بعد از جراحی است.بازی های رایانه ای، به شکل مجازی، محیط درمان را تغییر می دهند و مراحل فیزیوتراپی را برای بیمار جذاب تر و روند درمانرا برای پزشک ساخت بافته تر می کنند. در این تحقیق ابتدا به صورت میدانی (مراجعه به پزشک متخصص و کلینیک های فیزیوتراپی) و کتابخانه ای ( یافتن مقالات معتبر در زمینه انواع درمان و شناخت بیماری)، مشخصات شیوه ی درمانی تدوین شد. سپس یک بازی رایانه ای به نام Your Hand is Jellyfish طراحی شد که به کمک ابزار غیر لمسی لیپ موشن، تمرینات سنتی درمان ابن بیماری برای کنترل آن به کار گرفته شده است. این بازی هم روند تمرینات درمانی را برای بیماران جذاب تر می کند و هم پشت پرده اطلاعاتی از شیوه ی تمرینات برای فیزیوتراپ جمع آوری می کند تا برنامه ریزی جلسات درمانی بعدی کارامدتر انجام شود.

کلیدواژه ها:

بیماری انگشت ماشه ای ، (Trigger Finger) ، بازی درمانی ، بیماری غضروفی ، فیزیوتراپی ، لیپ موشن (Leap Motion)

نویسندگان

امیرپارسا کریمی

مرکز تخصصی بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان

جواد راستی

استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکدهی فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان