کاربرد گیمیفیکیشن در توسعه مهندسی نرم افزار

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 758

فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CHEMCONG01_017

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

توسعه نرم افزار، مانند هر فعالیت طولانی و پیچیده، انگیزه توسعه دهندگان آن را منفی می کند. به ویژه در زمینه هایخاص مهندسی نرم افزار، که جنبه های خلاقانه برنامه نویسی کمتر می شود، مانند: مهندسی الزامات (جمع آوری نیازمندی ها)،تست، گزارش گیری و اصلاح اشکالات. در چنین مواردی مشارکت توسعه دهندگان به تدریج تضعیف می شود و به طور بالقوهکیفیت کار آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. از طرفی در بسیاری از سازمان ها شکاف بین مشارکت در محل کار و نحوه ایجادانگیزه در کارکنانی که کمترین مشارکت و انگیزه را نسبت به کارهایشان دارند، یک چالش عمده می باشد.هدف از این مطالعه بررسی راهکار گیمیفیکیشن در بهبود تعامل، انگیزه و عملکرد کاربران و توسعه دهندگان مهندسینرم افزار و همچنین تهیه یک چارچوب کامل برای معرفی گیمفیکیشن در محیط های مهندسی نرم افزار است. گیمفیکیشن باترکیب مکانیک و عناصر بازی سعی در ایجاد انگیزه و درگیر ساختن کاربر و جذاب نمودن کارش می کند. سوال ما بررسی ایننکته است که چگونه ظاهر بیقید و شرط بازیها (گیمیفیکیشن) را میتوان به حوزه فنی و چالش های مهندسی نرم افزارمنتقل کرد.

نویسندگان

خدیجه صابری

کارشناس پژوهشگاه فضایی ایران

رضوان اله عالی فر

کارشناس پژوهشگاه فضایی ایران