بازنمایی تاثیر حکمت اشراق بر شکل گیری ساختار فضایی در معماری اسلامی ایران

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 981

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CONFCA01_004

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

حکمت اشراق به عنوان حکمتی بحثی _ ذوقی، فلسفه ای نور محور است که در مقایسه با فلسفه های متعارف که حکمت بحثی صرف وجود محور بوده اند، تحولی شگرف در حوزه ی تفکر فلسفه ایرانی اسلامی به شمار می آید. در فلسفه ی اسلامی، فارابی، ابن سینا و غزالی بیش از دیگران به نور اندیشه اند اما هیچیک از آنها به اندازه ی سهروردی این معنا را به کار نبرده است. شیخ شهاب الدین سهروردی استاد و شخصیت برجسته و منحصر به فرد حکمت اشراق بوده و یکی از زیباترین و کامل ترین مباحث در مورد نور و مراتب آن در اندیشه های سهروردی تجلی یافته است. توجه به این نکته که معماری اسلامی ایران، آمیزه ای از فرهنگ غنی ایرانی با مضامین عالی و ناب اسلامی است بررسی این معماری را از حیث هر دو دیدگاه ایرانی و اسلامی ضروری می نمایاند؛ همچنین با عنایت به این مطلب که حکمت نوری سهروردی بنا بر گفته ی خود او تجمیعی میان فلسفه ی اسلامی و حکمت فارسی یا حکمت خسروانی است، این پژوهش در نظر دارد از طرح مسیله ی نور در فلسفه ی اشراق استفاده کرده و نحوه ی تجلی نور ملکوتی را ضمن بررسی مصادیق آن در چگونگی شکل گیری فضایی در هنر معماری ایرانی جستجوی نماید، به این ترتیب که عوامل و مولفه های فضایی تاثیر یافته و شکل گرفته بر مبنای حکمت نوریه به همراه اندیشه خاص جهت دهنده به هر مورد در قالب چند مصادق بررسی شده و نتیجه در قالب یک جدول جمع بندی و مقایسه ای آورده شده است. در نهایت سعی بر آن است تا در یک بررسی با جهت گیری استخراج نکات کلیدی از اصول و مبانی حکمت اشراق به عنوان مولفه های الهام بخش و شکل دهنده به فضا، استراتژی تبدیل این نکات به اجزای فضا به شکلی ملموس و قابل اجرا، در یک جدول کاربردی بیان شود.

نویسندگان

سمیرا فتاحی جم

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشکده فنی مهندسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

ناجی پژمان ضیایی

استادیار، گروه معماری، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران