بررسی اپیدمیولوژیک تصادفات منجر به جراحت و فوت عابرین پیاده شهر مشهد 1395

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 513

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CONFODI01_108

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1396

چکیده مقاله:

در تمام دنیا، عابرین پیاده یکی از قربانیان حوادث رانندگی هستند. این افراد در عین این که سهم اندکی در تخلفات منجر به تصادف دارند اما از قربانیان اصلی این حوادث محسوب می گردند. پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی تصادفات عابرین پیاده در شهر مقدس مشهد در سال 1395انجام شده است. بررسی حاضر یک مطالعه توصیفی است که به صورت مقطی در سال 1395در شهر مشهد انجام شده است. داده ها با بررسی گزارش های صحنه تصادف که توسط پلیس تدوین شده و با استفاده از یک فرم استاندارد گردآوری شده است. برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و تعیین شاخص های فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و تست های آماری کای دو و همچنین آنالیز واریانس تحلیل شده است. به صورت کلی در این مدت 5636 تصادف در شهر مشهد اتفاق افتاده که 5568 مورد جرحی، 46 مورد فوتی و 22 مورد هم جرحی-فوتی بوده است. در کل این تصادفات 826 مورد عابر دچار جراحت شده است. در 772 مورد تنها عابر دچار جراحت شده، در 37 مورد راننده و عابر، در 3 مورد عابر و سرنشین و در 14 مورد راننده، سرنشین و عابر دچار جراحت شده اند. از بین 68 نفر فوت شده در این تصادفات 20 مورد عابرین پیاده بوده اند. آموزش عمومی مردم در زمینه نحوه پوشیدن لباس در شب، عبور از محل های مشخص شده و همچنین بهبود وضعیت معابر می تواند به میزان زیادی در در کاهش میزان آسیب های ناشی از تصادفات عابرین پیاده موثر باشد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

حسین ابراهیمی پور

گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت وعوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

علی وفایی نجار

گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت وعوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

الهه هوشمند

گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، کمتیه تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.