تحلیل معنا گرایانه مقرنس در معماری اسلامی نمونه موردی مسجد شاه اصفهان
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,104
فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CONFUCIAN02_099
تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395
چکیده مقاله:
مسجد شاه اصفهان یکی از مساجد عظیم دوره صفوی می باشد . و از بنا های مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود . این مسجد در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد . روش تحقیق مقاله ، به صورت روش تفسیری تاریخی بوده و سپسس بپا –رویکرد تحلیلی به بررسی مقرنس کار شده در مسجد شاه اصفهان پرداخته است . در سرزمین ایران مقپرنس کپاری بپه عنپوان هنری والا و شکوهمند همواره مورد توجه هنرمندان معمار قرار گرفته به طوری که رد پای این عنصپر زینتپی را در ابلپث آ پار معماری بر جای مانده از دوران مختلف حکومتی می توان جستجو نمود . در دوره صفویه که یکی از ادوار مهم و با صلابت ایرانزمین می باشد ، مقرنس به عنوان عنصری شکوهمند جلوه گر شده است . روش های اجرایی این مقاله ، کتابخانه ای ، میدانی ، تحلیلی و تاریخی بوده است . هدف از این پژوهش رسیدن از مفهوم و کاربرد مقرنس به وجه معنایی ، عرفانی آن می باشد ، بپه طوری که مقرنس چیزی نیست جز نسبت آسمان به زمین و همانند سقف آسمان است که بر حجم مکعث زمین قرار گرفته ، وهمچنین در معماری اسلامی ارتباط میان گتبد و فضای مکعث زیر آن از طریق مقرنس صورت می پذیرد
کلیدواژه ها:
نویسندگان
معصومه کاظمیان
کارشناسی ارشد مهندسی معماری ، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز ، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :