جلوه ها و جنبه های سینمایی داستان سیاوش شاهنام هی فردوسی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 480

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CPLC01_114

تاریخ نمایه سازی: 13 شهریور 1396

چکیده مقاله:

ادبیات حماسی و هنر سینما به دلیل ماهیت روایی، خویشاوندی نزدیکی دارند. در آثار حماسی، گاه توصیفات دقیق و جزیی، منجر به شکلگیری تصاویری پویا در ذهن مخاطب میشود و نویسنده از حوزه ی کلمات فراتر میرود و موضوعی ذهنی را در قالب تصاویری متحرک و پویا به ثبت میرساند که قابلیت نمایشی دارند و میتوان آنها را با برخی از جنبهها و جلوههای سینمایی تطبیق داد. لذا بررسی آثار مختلف روایی و حماسی گذشته از این دیدگاه کاری سودمند است و در این نوشتار جنبهها و جلوههایسینمایی داستان سیاوش از شاهنامه فردوسی، بررسی شده است. فردوسی در سرایش شاهنامه، مانند یک فیلمساز که با روشهای مختلف کار با دوربین، تواناییهای خود را عرضه میکند، موفق به خلق اثری هنری شده است. این هنر نشات گرفته از قدرت بیان اوست. با تطبیق بعضی از شگردهای ادبی داستان سیاوش با عناصر سینمایی نقاط اشتراک آنها بررسی گردید و در نتیجه مشخص شد که می توان با تحلیل دقیق و فنی روایتگری فردوسی رد پا و انعکاس بعضی از شگردهای نمایشی را مثل صحنهپردازی با نور رنگ، ریتم، حرکت و غیره، جلوه های صوتی، رویدادهای موازی و انواع نماهای دور، نزدیک، تعقیبی و معرفی کننده در داستان سیاوش ملاحظه کرد.

نویسندگان

علی گراوند

عضو هیات علمی دانشگاه ایلام