بررسی تطبیقی سبک مینیمالیسم در معماری و نقاشی مطالعه موردی شهر قزوین

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,564

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CRSTCONF01_352

تاریخ نمایه سازی: 27 اسفند 1394

چکیده مقاله:

در پژوهش حاضر به بررسی مشخصههای سبک مینیمالیسم در نقاشی و معماری پرداخته شده است. ازآنجایی که مینیمالیسم یک مکتب هنری خالی از پیچیدگی های فلسفی و یا شبه فلسفی است؛ از ویژگیهای این هنر, استفاده از المان های اصلی و ضروری و حذف سایر مواردی است که امکان دارد بار تجملاتی داشته باشند. این در حالی است که در سیمای کنونی شهر قزوین شاهد نابسامانی های بصریفراوان میباشیم و این امر باعث ایجاد تنش بصری در شهروندان گردیده است. با توجه به ناهماهنگیهایی که در نماهای شهر قزوین دیده میشود، که هیچکدام مبانی نظری و سبک خاصی را دنبال نمیکنند که به نوعی میتوان گفت که شهر را دچار اغتشاش و بیهویتی کردهاند. ضروری مینماید که ریشههای این نابسامانیها شناسایی شوند و در جهت کاهش این معضلات راهکارهایی ارائه شوند . نبود قوانین,ضوابط منسجم و کارآمد, ضعف در شناسایی فرهنگ و ضعف راهکارهای مدیریت شهری موضوعات و دلایلی هستند که در بحران هویتی فرهنگی معماری و شهرسازی قزوین نقش داشتهاند. سوال اصلی دراین پژوهش بر آن است که آیا با تقلیلگرایی در جدارههای شهری میتوان در جهت کاهش, هرج و مرج و تنش بصری که در سطح شهر دیده میشود گامی موثر برداشت؟ با توجه به این نکته که سبکمینیمالیسم در آثار نقاشان و معماران معاصری چون پیت موندریان)تابلو انتزاعی(، گریت ریتولد)خانه شرودر(, میس ون درروهه)خانه فارنزورث( و تادائو آندو)کلیسای نور(, کاملا مشهود است. از این رویمشخصه های این سبک در آثار هنرمندان مذکور تحلیل محتوا گردیده و نشانه های این آثار تحقق یافته ریشهیابی و شناسایی شده, که در پی این شناخت, فصول و زبان مشترک میان این دو حوزه هنری درسبک مینیمالیسم و تاثیر آنها بر روی یکدیگر, مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شده است.در نتیجه میتوان گفت که با اجرای سبک مینیمالیسم در نمای شهری، از تنش بصری ایجاد شده در سطح شهر قزوین بکاهیم. در این پژوهش تنش بصری متغیر وابسته می باشد که در روند تحقیق وجوه مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته و همچنین به وسیله متغیر مستقل )سبک مینیمالیسم ( کاهش یافته است.

نویسندگان

مژگان خاکپور

استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان

محمد بهزادپور

مربی دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • گاردنر، هلن(1387)، هنر در گذر زمان، رجمه: محمدتقی فرامرزی -نشر ...
  • موندریان، پیت(1382)، اصول کلی تعادل جسمی پیت موندریان -ترجمه : ...
  • هاشمزاده، امیرحسین(1386)، تحلیل آثار، اندیشه ها وایده های میس وندرو-نوشته:پیتر ...
  • لوسی اسمیت، ادوارد(1393)، جهانی شدن و هنر جدید، ترجمه: علیرضا ...
  • قبادیان، وحید(1382)، مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب، تهران، دفتر ...
  • گرین برگ، کلمنت، 383 1، آوانگارد وکیچ، ترجمه آذرنگ، فرشید، ...
  • نمایش کامل مراجع