آیکونوگرافی نماد اژدها در سنگ مزارهای کلیسای وانک

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,121

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSIA01_018

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

برخی آثار بر جای مانده در طول تاریخ، حامل ارزش ها و پیام هایی است که براساس باورها و اعتقادات بشر کهن، در تار و پود آثار هنری شکل گرفته است. برای درک معنایی نقوش کهن، نیاز به مولفه های نمادین است که زمانی، چون زبان کلامی، دارای معنایی مشخص در فرهنگ ها بوده است، به نوعی بازنمودی از باورهای اسطوره ای. تحقیقات آیکونولوژیک کمک می کند تا مولفه های نمادین و رمزگونه را براساس شرایط مقتضی فرهنگی و با ارایه روشی علمی تفسیر نمود و معنایی روشن براساس تحلیل و رده بندی آیکونولوژیک آنها به دست آورده و به ارزش های فرهنگی دست یافت. اگرچه آیکونولوژی پژوهشی درباره محتوای تصاویر و نقوش است، اما در پی یافتن ارتباط بین مولفه ها در نظام گسترده فرهنگی است. در این مقاله توسط آیکونولوژی، به درک تاثیرش در ایجاد نقش مایه تصویری اژدها در سنگ مزارهای کلیسای وانک ( اوایل سدهی 17 میلادی ) می پردازیم. در این راستا پیش از هر مطلب، نیاز به درک بافت فرهنگی ارامنه در عصر مورد اشاره و دوران پیش از مهاجرت و پیش از پذیرش مسیحیت و شیوه های بازنمودی باورهای آنها است. از طریق آیکونولوژی به نقش اژدها در دوران پیش از مسیحیت و پس از آن و تاثیر آن در ایجاد نقش مایه تصویری اژدها خواهیم پرداخت.

کلیدواژه ها:

آیکنولوژی ، اسطوره ، سنگ مزارهای کلیسای وانک ، اژدها

نویسندگان

مریم شفیعی علویجه

دانشجوی کارشناسی ارشد ایرانشناسی ( نسخه شناسی و مرمت نسخه های خطی ) دانشگاه شهید بهشتی، بنیاد ایران شناسی