تبیین مولفه های محتوایی نقش مایه قوچک در فرش ترکمن

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 618

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSIA01_048

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

زیبایی طرح، نقوش هندسی و ذهنی که ملهم از اعتقادات، طبیعت و محیط پیرامون زنان ترکمن است، مهم ترین عامل به کار بردن نمادها در ایجاد نقوش فرش ترکمنی است. نقش قوچک پر کاربردترین و موثرترین نقشی است که در زندگی ترکمن ماندگار بوده است از این رو در صدد پاسخ به این مسیله است که اصول محتوایی انواع مختلف نقش مایه قوچک در قالی ترکم کدامند هدف در این جستار دسته بندی محتوای ( اعتقادات، آداب و رسوم ) موثر در پیدایش نقش مایه قوچک در قوم ترکمن است. محتوای ( اعتقادات، آداب و رسوم) موثر در نقش مایه قوچک در قالی ترکمن کدامند روش های تحقیق در مطالعات هنرهای دیداری را می توان روش توصیفی تحلیلی برگزید و نیز مقاله متمرکز به بررسی 5 تخته فرش در ابعاد 6 و 12 متری است که دارای 8 نقش قوچک می باشد. از نظر روش نیز جزء پژوهش های کیفی محسوب می شود که در این بخش گردآوری یافته ها از تحلیل فرمی و محتوایی نقش مایه قوچک در قالی طایفه یموت قوم ترکمن به بهره گیری از روش کتابخانه ای و تحقیقاتی میدانی از محل تحقیق بدست آمده است. در نتیجه گیری مقاله این نکته را در می یابیم که نقش قوچک ( شاخ قوچ ) برگرفته از ذهنیت ترکمانان که تعابیر زیادی همچون ( سمبل شجاعت، قدرت، باروری و مردانگی ) است. قوچ در زندگی ترکمن ها یک نماد آیینی مذهبی است که نه تنها در فرش ترکمن بلکه در دیگر صنایع دستی نیز استفاده شده است.

نویسندگان

شراره جلالی

دانشجو کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

اصغر جوانی

دانشیار دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

افسانه قانی

استادیار دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد