زبان محصول، روایتی نو از جایگاه نماد شناسی در طراحی محصول

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,417

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSIA01_079

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

امروزه انبوه تولید کالاهای صنعتی و طراحی محصولات جدید، در ارتباطی بی واسطه با بازاریابی قرار دارند. موفقیت کالا در بازار منوط به کاربردی و مفید بودن، ظاهر قابل قبول و فرم معنی دار محصولات می باشد. شناخت زبان اشیاء و بکارگیری آن در طراحی، برای موفقیت در تجارت بین المللی و ایجاد هویت برای محصول ضروری است. مقاله حاضر سعی در تعریف زبان و بیان در محصولات تولید شده توسط هنرمندان و صنعتگران با کمک ابزارهای نشانه شناسی، نمادشناسی، هویت فرهنگی و تکنولوژی فنی پیشرفته دارد و در این راستا به چگونگی کاربرد این زبان در مراحل طراحی محصول اشاره نموده است. در ابتدا کلیاتی در مورد نظریات نشانه شناسی از نشانه شناسان معروف مانند پیرس و سوسور مطرح نموده و سپس به نشانه شناسی در طراحی محصول پرداخته شده است و اینکه چگونه این عناصر جهت فهم جنبه هایی از ارتباطات در تولید محصول استفاده می شود. در ادامه به هویت فرهنگی محصولات و شکاف بین فرهنگ ها و محصولات اشاره گردیده است و تاثیر سلایق و الگوهای یک جامعه را بر طراحی محصولات مورد بررسی قرار داده است. سپس به زبان محصولات و اینکه چطور می توانند هویت فرهنگی و ساختار خود را از طریق مواد اولیه، فرم، ساختار و بافت به اجتماع تفهیم نمایند پرداخته شده است. زیبایی شناسی در واقع مطالعه تاثیر گشتالت محصول بر احساس انسان و شامل این است که چطور مردم قسمت و یا تمامی محصولات را می خوانند و می فهمند. با این نگاه کاربر در محصول آنچه را که می بیند، می بوید، می چشد، می شنود و حس می کند، مربوط به گشتالت، عملکرد، مفاهیم و ویژگی های سمبولیک در محصول است. در نهایت با ذکر چند مثال از محصولات صنعتی و انطابق عناصر نشانه شناختی، نمادشناختی و اشاره ای با خواص آن محصولات، ارتباط اجتناب ناپذیر آنها با مفهوم و ویژگی های سمبولیک را بیان داشته است.

نویسندگان

فرهاد آل علی

عضو هییت علمی دانشکده هنر دانشگاه سمنان، گروه طراحی صنعتی