بررسی نقوش سوزن دوزی های سنتی ترکمن و کاربرد آن در گرافیک محیطی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,235

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CSIA01_104

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1397

چکیده مقاله:

سوزن دوزی یکی از پرنقش و نگارترین دست بافته های زنان ترکمن منطقه ترکمن صحرا بشمار می رود که با استفاده از شیوه های مختلف قرینگی، نقوش زیبا و بدیعی برای تزیین وسایل و بویژه البسه خلق کرده اند. سوال اصلی تحقیق ویژگی های فرمی و محتوایی نقوش سوزن دوزی ترکمن و چگونگی کاربرد آن در گرافیک محیطی است. به دلیل تعدد پوشاک و نقوش، به صورت موردی نقوش شلوارهای زنانه ترکمن مورد تحقیق قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و گردآوری مطالب از طریق مطالعات کتابخانه ای و بهره گیری از شیوه میدانی است. روش تجزیه و تحلیل داده ها کیفی است. با مطالعه در نقوش سوزن دوزی ترکمن می توان به چند نکته مهم پی برد؛ بیشتر نقوش سوزن دوزی ریشه در عقاید و باورهای ترکمن ها دارد که به صورت هندسی و قرینه و با رنگ های خاصی بکار رفته است، ریتم بکار رفته در نقوش نوعی پاسخ به نیاز بشر به نظم و تعادل است و در نهایت حفظ هنر سوزن دوزی با بکار بردن بر روی البسه زنانه، برای دفع بلا و شر رقم خورده است. نقوش سوزن دوزی ترکمن قابلیت کاربرد در گرافیک محیطی را دارد. با به کارگیری این نقوش با رنگ ها و نگاهی جدید، همچنین با دخل و تصرف در اندازه ها و فرم های کلی در طراحی گرافیک محیطی یک هتل کاربرد جدیدی به این نقوش بخشیده می شود. بدین ترتیب گرافیک محیطی زمینه احیای نقوش سنتی را ایجاد می کند و نقوش سنتی بر هویت بخشی گرافیک محیطی تاثیرگذار است.

نویسندگان

سارا اسلامی مقدم

دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی مارلیک نوشهر

حسین عابددوست

استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان،