تاثیر معماری داخلی در تجلی معنا (نمونه موردی : فضاهای نمایشهای آیینی)

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,497

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DANESH03_101

تاریخ نمایه سازی: 13 آبان 1393

چکیده مقاله:

یکی از مهمترین چالشها در طراحی معماری فضای نمایشهای آیینی، تجلی معنا و مفاهیم ارزشمند اعتقادی است که باید توسط طراحی داخلی به بیننده القا گردد .غنا و کثرت مفاهیم و تعدد آیینها در منطقه جنوب، ضرورت توجه به این مقوله را امری بدیهی می سازد .در این پژوهش آیینهای محلی به دو بخش تقسیم شده اند :عده ای دل در گرو خاک دارند و با باد، زمین و درخت سخن می گویند (آیینهای بیابانی) و عده ای دیگر دل در گرو دریا دارند و با آب و آبی ها، آواز می خوانند (آیینهای دریایی). زندگی توأمان با این آیینها، فرهنگ خاص را برای جنوبی ها رقم زده است. به همین سبب در این پژوهش، نمایش های سنتی برآمده از دل این فرهنگ خاص و چگونگی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی و نقش آن در تداعی و انتقال مفاهیم فضای نمایش های سنتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. چارچوب روش تحقیق، روش راهبردی ترکیبی است که در ابتدابرای شناخت از مطالعات تفسیری- تاریخی، در مرحله تحلیل و نتیجه گیری از روش تحلیلی استفاده شده است. ابزارهای تحقیق نیز روش مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی، برداشت میدانی و مصاحبه بوده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تصاویر، نمودارها و تحلیل های گرافیکی استفاده شده است. در فرآیند تحقیق تاکید بر نشانه شناسی بصری بوده تا بوسیله آن مفاهیم بازشکافت، بازخوانی و بازیابی شوند تا از طریق نشانه های قابل اجرا در معماری و طراحی داخلی، به تجلی معنا در فضا دست یافت. در نتیجه این فرآیند عناصر و اجزای معماری در طراحی شکل خواهد گرفت تا افراد با مشاهده این عناصر به درک مفاهیم اعتقادی و تعامل با آیین های مختلف بیابانی و دریایی دست یابند و در نهایت به فرآیند تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی در فضاهای نمایش های آیینی و چگونگی ایجاد آن از روی فکر و اندیشه مردم منجر خواهد شد.

نویسندگان

زهره شاعری

دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات بوشهر، گروه معماری، بوشهر، ایران

سوگل شمتوب

دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه معماری، مرودشت، ایران

احمد ترکمان

دکتری معماری، عضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه معماری، مرودشت، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آرام، احمد، "نگاهی به مراسم سینه زنی در بوشهر"، فصلنامه ...
  • ارجمند، مهدی، "طراحی صحنه "، چاپ اول، نشر قطره، تهران، ...
  • اسلامی، مجید، "مفاهیم نقد فیلم"، نشر نی، چاپ دوم، تهران، ...
  • بلخاری قهی، حسن، "مبانی عرفانی هنر ومعماری اسلامی"، دفتر دوم ...
  • بلوکباشی، علی، "حدیث قدسی مصایب در نمایش"، نشر امیر کبیر، ...
  • بوردول، دیوید و تامسون, کریستین، "پست مدرنیسم :هنر پست-مدرن"، مجید ...
  • جانتی، لوتیس، "شناخت سینما"، ایرج کریمی، چاپ اول، نشر روزنگار، ...
  • جهانبگلو، رامین، " مدرنها"، چاپ دوم، نشر مرکز، تهران، .1381 ...
  • دهقانی، حسین، "ریشه های نمایش در بوشهر"، هفته نامه نسیم ...
  • دورانت، ویل، " تاریخ فلسفه"، عباس زریاب، چاپ دهم، اتشارات ...
  • رحیمیان، مهدی، " سینما :معماری در حرکت"، چاپ اول، انتشارات ...
  • "زن - اسطوره وهنر"، کتاب ماه هنر، شماره 47-48 مرداد ...
  • ساتر، یواکیم، "تجربه واقعیت خیالی"، فرانسوا پنز , شهرام جعفر ...
  • - شایگان، داریوش، " افسون زدگی جدید یا هویت چهل ...
  • کربن، هانری، "مدینه های تمثیلی"، نقل از مقدمه کتاب اصفهان ...
  • - گردر، یوستین، " دنیای سوفی"، داستانی درباره تاریخ فلسفه، ...
  • گروتر، یورگ، "زیباشناختی درمعماری"، جهانشاه پاکزاد، عبدالرضا همایون، چاپ اول، ...
  • نقی زاده، محمد، "مبانی هنر دینی در فرهنگ اسلامی"، جلد ...
  • یار احمدی، جهانشیر، " نمایش در بوشهر ازآغاز تا امروز ...
  • یوجین بیور، فرانک، " فرهنگ واژه های فیلم "، بیژن ...
  • Penz Francois , Cinema and architectur , Sympisium on Cinema ...
  • نمایش کامل مراجع