بررسی جامعه شناختی پدیده مصرف و مصرف گرایی و مصرف انرژی و سبک زندگی اسلامی
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,727
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ECOSE01_194
تاریخ نمایه سازی: 25 مهر 1393
چکیده مقاله:
هدف اصلی این مقاله بررسی پدیده مصرف گرایی باتکیه برمفهوم سبک زندگی بود دراین راستا ابتدا مفهوم مصرف گرایی را تعریف نمودیم همچنین درتعریف سبک زندگی آن را شیوه زندگی کردن مبتنی برمصرف دانستیم و عنوان نمودیم که امروزه مصرف گرایی روش زندگی مردم درجوامع شده است و رسانه های جمعی عامل موثری درگسترش این پدیده می باشند سپس به نظریه های جامعه شناسانی مانند وبلن زیمل و به ویژه پیر بوردیو که مرتبط به مسئله مصرف و سبک زندگی بود پرداختیم همچنین عنوان نمودیم ایران کشوری که دارای منابع عظیم انرژی است درنتیجه گسرش فرهنگ مصرف گرایی جزء پرمصرف ترین کشورها درزمینه انرژی محسوب میگردد و مصر فبالای انرژی دراینده میتواند تبعات بسیاری ازلحاظ سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی داشته باشد دریک نتیجه گیری کلی میتوان گفت که دوپاراداکس درجامعه ایران وجود دارد ازسویی پیروی ازتفکر دینی را رواج میدهد تفکری که ذهن وروان را بربدن مقدم می داند و سعادت انسان را نه درمصرف بلکه درخدمت به خلق میداند و مردم را به تعامل قناعت و صرفه جویی توصیه می کند و دراین خصوص رسانه ها ازجمله ترویج دهنده گان این تفکر هستند و ازسوی دیگررسانه های جمعی بانقشی دگرگون درکنار تبلیغات بازار وکوچه و خیابان مصرف بیشتر و خرید کالاهای لوکس و تجملی و پرمصرف را تبلیغ و اشاعه مینمایند
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محبوبه ثابت ایمانی
مدرس دانشگاه فنی و حرفه ای دختران نیشابور
زری چمبری
کارشناس ارشد جامعه شناسی
زهرا ثابت ایمانی
دبیر و کارشناس ارشد ادبیات فارسی
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :