بررسی سینمایی داستان عاقبت کار اریارق وغازی درتاریخ بیهقی باتوجه به مفاهیم اپیزود ساختار سه پرده ای و زاویه دید

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 746

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ELSCONF03_291

تاریخ نمایه سازی: 19 اردیبهشت 1395

چکیده مقاله:

توصیف لحظه ها صحنه ها گفت وگوی اشخاص و... درتاریخ بیهقی بیش ازآنکه این اثررا تاریخی جلوه دهد به ادبیات نزدیک می کند علاوه برآن ظرفیت نمایشی این توصیفات به گونه ای است که میتوان ازمنظرادبیات نمایشی و هنرسینما به آن پرداخت این پژوهش که براساس روش تحلیل محتوا صورت گرفته گوشه ای ازتوانمندی های بیهقی را دراین زمینه موردواکاوی قرارداده است و با بررسی داستان عاقبت کار اریارق و غازی ازتاریخ بیهقی نشان میدهد که این داستان ازچه بخشهایی تشکیل شده و شامل چه گسترده ای ازمولفه های سینمایی است این بررسی نشان داد که بیهقی درمعرفی داستانهای چندقسمتی با مفهوم مشترک اپیزود قابلیت انطباق فنی با عناصرفیلمسازی مثل حرکات و زوایای دوربین زاویه دید کیفیت آغاز ماجرا شخصیت سازی ایجادفرضیه و موقعیت های دراماتیک نقاط عطف صحنه سازی شیوه طرح حوادث تقابل با موانع و سرانجام گره گشایی و اقناع مخاطب دارای سبک و شیوه روایی خاصی است که امروزه درسینما و هنرهای نمایشی کاربرد فراوان دارند

نویسندگان

علی قبادی کیا

کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند

علی اکبر سام خانیانی

استادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه تونس

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :