نقش خانواده در دستیابی به توسعه وترویج فرهنگ اسلامی حیات طیبه

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 708

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

EPCONF01_392

تاریخ نمایه سازی: 14 آذر 1394

چکیده مقاله:

متاسفانه خانواده با شرایط کنونی که متولی قوی در کشور ندارد و این آسیب ها و آسیب های بسیار دیگر در لابلای سایر مسائل به دست فراموشی سپرده می شود مظلوم واقع شده است. حیات طیبه در پرتو تحکیم خانواده محقق می شود. خانواده یک ساخت اجتماعی الهی است که در نظام خلقت بی حکمت نیست. در واقع خداوند نظام اجتماعی را بر اساس شکل گیری روابط خانوادگی و گسترش این روابط بنا کرده است. خداوند نقش رزاقیت را به پدر داده است و نقش ربوبیت را به مادر و احترام به پدر و مادر را بر فرززندان واجب کرده است که استعاره ای است از بندگی و شکر از خالق در واقع نظام خانواده استعاره ای است از نظام خلقت که همه نقش ها، جنبه الهی داشته و متذکر وجود خداوند است. در نظام خانوادگی پدریکه برای کسب روزی حلال برای خانواده خود تلاش می کند همانند مجاهد فی سبیل الله بوده و در حال عبادت است و مادر نیز که نقش ربوبیت را دارد مادامی که با نیت الهی برای تربیت فرزند تلاش می کند در حال عبادت است و فرزندان نیز که مادام برای کسب رضایت پدر و مادر و تشکر از ایشان تلاش می کنند در حال عبادت هستند. از سویی دیگر خداوند خانواده را مهد و منشاء آرامش و بستر گسترش حب و محبت در بین انسان قرار داده است. پس نظام خانوادگی نظام ذکر و عبادت و حب است و بر حذر دارنده از غفلت و خودخواهی و اضطراب.بنابراین حیات طیبه از خانواده شروع می شود و مادامی که خانواده در یک جامعه ضعیف باشد و یا معنای واقعی و الهی خود را نداشته باشد خشت اول نظام حیات طیبه کج گذاشته شده است خانواده، برای رسیدن به کارکردهایی که وجود دارد مانند هر نهاد دیگری نیازمند ساختار است. در نگاه جامعه شناسان غربی، ساختار خانواده، مدل ثابت و مرجحی ندارد؛ به طور طبیعی به تبع تغییرات اجتماعی، تغییر کرده و منجر به تغییر در کارکردها می شود لذا به عنوان مثال از نگاه ایشان، تغییر ساختار مدیریت در خانواده از نظام طولی به نظام عرضی و دموکراسی که زن و مرد و فرزندان را از لحاظ قدرت تصمیم گیری در یک سطح قرار می دهد، به نوعی مؤید انعطاف این نظام در مقابل تغییر در ساختارهای اجتماعی بوده و مورد تایید است؛ اما در رویکرد دینی، دستیابی به کارکردهای خانواده متعادل، مستلزم وجود ساختار ویژه ای در خانواده است؛ ساختاری که بر اساس تفاوت نیازها و استعدادهای افراد خانواده و به منظور نیل به سعادت حقیقی انسان از سوی آفریدگار طراحی شده لذا نه تنها تابعی از تغییرات اجتماعی نیست بلکه تغییر شرایط اجتماعی و هماهنگ ساختن سایر نظام های اجتماعی را برای تحقق یک خانواده سالم طلب می کند.

نویسندگان

معصومه اسدیان

دبیر آموزش و پرورش شهرستا نهای استان تهران ، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان

مهدی محمدی

دبیر آموزش و پرورش شهرستا نهای استان تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • محمدجواد طبسی، حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت، قم، انتشارات ...
  • .احمد بهشتی، اسلام و حقوق کودک، چ چهارم، قم، انتشارات ...
  • .ابراهیم امینی، آیین تربیت، قم انتشارات اسلامی، 1368، صص 12 ...
  • نمایش کامل مراجع