کارکرد بازی های رایانه ای بر مهارت اجتماعی دانش آموزان

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 665

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

EPSCONF02_0914

تاریخ نمایه سازی: 30 آبان 1394

چکیده مقاله:

طی سال های اخیر به دلیل توجه گسترده و محبوبیت بازی های ویدئویی و رایانه ای، اثرات بالقوه آن میبایست مورد توجه قرار گرفته و حداقل درباره آن تحقیق شود . در میان رویکردهای مختلف نسبت به بازی هایرایانه ای برخی مهارت های اجتماعی بازیکن را نیز مورد تامل قرار داده اند. لذا این مقاله با نگاهی متفاوت تلاشدارد مهارت های اجتماعی نوجوانانی که به این بازی ها می پردازند را بررسی نماید. هدف پژوهش شبه تجربیحاضر، تأثیر بازی های رایانه ای بر مهارت اجتماعی دانش آموزان بوده است که به این منظور 60 نفر از دانشآموزان سال ششم ابتدایی به روش نمونه گیری در دسترس، در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند .گروهآزمایش در طی دو ماه و طی 60 جلسه 45 دقیقه ای مفید در معرض بازی های آموزشی رایانه ای قرارگرفتند،نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که بازی های آموزشی رایانه ای متغیرهای همکاری ، ابراز وجود را به گونه معناداری افزایش نمی دهد،اما در مؤلفه های همدلی 11/3 درصدی،در مؤلفه کنترل خود اندازه اثر 9/4 درصد و در کل مهارت اجتماعی، اندازه اثری به میزان 14/9 درصد وجود داشته است.

کلیدواژه ها:

بازی های رایانه ای ، کنترل ، مهارت اجتماعی

نویسندگان

وجیهه رضایی

جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند

مصطفی رضایی

دانشجو دکتری مدیریت رسانه ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • - دوران، بهناز.، آزاد فلاح، پرویز. و اژه ای، جواد، ...
  • - زارعی، عادل، 1387، « رابطه بازی های رایانه ای ...
  • بررسی نظرات کودکان، نوجوانان و مادران نسبت به اثرات اجتماعی بازی های رایانه ای [مقاله ژورنالی]
  • - شاوردی، تهمینه، 1389، « بررسی وضعیت کلوپ های بازی ...
  • - کثیری دولت آبادی، نیر.، اسلامی، احمدعلی.، مصطفوی، فیروزه. _ ...
  • - فرمانبر، ربیع اله. توانا، زهرا.، استبصاری، فاطمه. _ عطرکارروشن، ...
  • نقش آموزش خلاقیت در رشد آن [مقاله کنفرانسی]
  • - فضل الهی، سیف اله.، ملکی توانا، منصوره، 1390، «آثار ...
  • - عبدالهی، راشن.، رسولی زاده طباطبایی، کاظم _ 1392، « ...
  • - منصوری، روانبخش، 1391، « کارکرد بازی های رایانه ای ...
  • - منطقی، مرتضی، 1380. بررسی پیامدهای بازی های ویدئویی - ...
  • _ Hergenhahn R. and Olson H., An introduction to theories ...
  • - Manteghi M., The study and effects of compute video ...
  • - Gunter B., The effect of video games on children: ...
  • _ Mansour M., Developmental psychology from birth to senescence Tehran, ...
  • - Roberts DF Generation . media in the lives of ...
  • - Shojaei MS. Children play in the Islamic consequence of ...
  • - Robertson , and Howells C., Computer game design: Opportunities ...
  • - Attaran M., Curriculum in the Age of Information and ...
  • - Birou Al., Vocabularies pratiquedes sciences social edition o uvreres ...
  • _ Hargie O., Dicson D. and dickson D, Social Skills ...
  • - Baki R., Mahmud R. and Wan Ali W.Z.b., Computer ...
  • _ Christensen . and Gerber M., Effectiveness of computerized drill ...
  • - Ponser M., Computer games may faster teaching school, Library ...
  • - Gatrifi M., The effect of computer gams on mental ...
  • - Mussen H.P. Conger J.J., Kagan J., Child development and ...
  • _ Baradaran B., The Effects of Educational Computer Games _ ...
  • _ Bacigoluoa C., The use of video Games by kindergartners ...
  • -Colwell J. and Pyne J, Negative correlates of computer game ...
  • نمایش کامل مراجع